Az utóbbi néhány hétben az egész AiRUnion szövetség és egyes társaságai is igen súlyos anyagi helyzetbe kerültek, olyannyira, hogy gépeiket az adósságok miatt a kerozint szállító nem tankolták fel, így azok üzemanyaghiány miatt nem tudtak elindulni, s múlt héten utasok ezrei rekedtek különféle oroszországi repülőtereken.
Az AiRUnion számára az illetékes főhatóság letiltotta a téli menetrend időszakára való jegyeladásokat, ami megfigyelők szerint tovább rontja anyagi helyzetét. A szövetség társaságaiban tartott állami részvénypakettek várományosa, a Rostechnologii végül megállapodott néhány szállítóval, ezek azonban csupán e hét szerdájáig elegendő kerozint hajlandók szállítani.
Alekszandr Rubcov, az Ilyushin Finance vezérigazgatója a lapnak nyilatkozva azonban kijelentette, hogy a csődeljárásra vonatkozó kérelemnek nincs köze a szövetség jelenlegi válságos anyagi helyzetéhez. A KrasAir 2004-ben lízingelt két Il-96 típusú repülőgépet az Ilyushin Finance-tól 15 évre, de a lízingdíjakat már 2005 óta nem fizeti, ezért az Ilyushin Finance már évek óta pereskedik a pénzéért.
A Rostechnologii korábban egy bankárt és egy légitársasági menedzsert nevezett ki az AiRUnionhoz, s pénteken elismerte, hogy a szövetség nem képest törleszteni adósságait és fenntartani üzleti tevékenységét. az állami korporációhoz közelálló forrás szerint ez annyit tesz, hogy a Rostechnologii nem kezeskedik a továbbiakban például az üzemanyag fedezetéért.
A KrasAir gépeit keddtől több repülőtéren csak előzetes fizetés fejében juthatnak kerozinhoz, de Omszkban ezz az intzékedést az AiRUnion összes társaságára nézve életbe léptetik szerdán. A repülésügyi főhatóság pedig jelente: ha a járatok múlt heti több napos késései megismétlődnek, a nyári menetrend idejére is letiltja a jegyeladásokat.
A múlt héten a sajtó repülésügyi szakembereket idézve azt írta: nem zárható ki, hogy a helyzetet az AiRUnion fő magánrészvényesei, az Abramovics fivérek szándékosan idézték elő, mivel ellenzik az állami részvények átadását a Rostechnologii állami korporációnak. A szakemberek szerint erre utal, hogy többi társaságuk, így a Sky Express, valamint a Malév – amelynek Borisz Abramovics az AirBridge Zrt. 49 százalékának tulajdonosaként közvetve résztulajdonosa – normálisan működik.
Az idei első félévben az AiRUnion öt társaságára esett az orosz légitársaságok teljes utasforgalmának 7,11 százaléka, s ebből a fele (3,53 százalék) a szövetség legnagyobb társasága, a KrasAir gépein utazott.