A British Airways szóvivője szerint a megállapodás következtében az Egyesült Államok légitársaságai egyoldalú előnyökhöz jutnak, és félő, hogy a cégnek az eddiginél kevesebb landolási, illetőleg felszállási joga marad a Heathrow-n. Steve Ridgway, a Virgin Atlantic főnöke ezzel szemben elszalasztott lehetőségről beszél, mert nem valósul meg a kívánt mértékű piacnyitás. A 34 ezer európai pilótát tömörítő szakszervezet biztonsági megfontolások miatt bírálta az egyezséget.
Az EU nevében tárgyaló Európai Bizottság szerint ugyanakkor a piacnyitás évente 26 millióval növeli az utasok számát és öt év alatt 80 ezer állást teremt az Európai Unióban és az Egyesült Államokban. Az EU légitársaságai a tervezet értelmében a jövőben bármely uniós országból felszállhatnak amerikai úti céllal és fuvarozhatnak két amerikai repülőtér között is. Emellett könnyebben szerezhetnek részesedést amerikai légitársaságokban, a külföldi szavazati jogok azonban továbbra sem haladhatják meg a 25 százalékot.
Megszerezhetik viszont a szavazati jog nélküli részvényeket, ami a most érvényes szabályozástól eltérően meghaladhatja a cég tőkéjének felét is. Cserébe az EU is korlátozhatja az amerikaiak tulajdonszerzését: továbbra is 49 százalékban maximálják a részesedést, de az amerikai befektetők szavazati jogát a tagállamok szintén 25 százalékon tarthatják - ha kívánják.
Az elemzők szerint valóban a BA a megállapodás legnagyobb vesztese, mivel míg eddig csak a BA, a Virgin, a United Airlines és az American Airlines indíthatott járatokat a londoni Heathrow-ról az USA-ba, ezután bármely légitársaság. A tárgyalások 2003 óta folynak, és bár már többször is áttörésről érkezett hír, az utolsó pillanatban meghiúsult az egyezmény.
Utoljára tavaly torpedózta meg a washingtoni törvényhozás a legfontosabb európai követelést a 25 százalékos plafon eltörléséről, amibe a kormányzat már beleegyezett. Az EU közlekedési miniszterei március 22-én döntenek a tervezetről. A transzatlanti járatok a nemzetközi légi forgalom 60 százalékát teszik ki.