További Világ cikkek
Nem véletlen, hiszen a légitársaságok manapság első számú ellenségnek tekintik az üzemanyag-drágulást, ezért hajlandók akár többet is adni egy korszerűbb járműért. Persze nem akármennyit, de biztosan többet, mint két-három éve gondolták, amikor a flottamegújítás sokuknál napirendre került, és elvégezték az előkalkulációt.
A rendezvényen 35 országból 1500 cég mutatta be kínálatát, és 140 ezer látogatóra számítottak- az érdeklődés kissé elmaradt a két évvel ezelőttitől. A nagyok gépeire leadott megrendelések párharcát az európai Airbus nyerte 247-197 arányban a Boeinggal szemben. Ez a 444 rendelés viszonylag jónak mondható, hiszen előzetesen 350-380-at vártak a szakértők. Igen jól muzsikált a kanadai Bombardier, főleg regionális turbólégcsavaros gépeit vitték, s 25 járművet adott el az orosz Szuhoj.
Az Airbus repülők gyártójának összesen 40 milliárd dollárt meghaladó rendelést hozott a vásár. Mint közölték: 247 repülőjükre végleges rendelésük van, további 9 gépre rendelési ígéret. A társaság kereskedelmi igazgatója arra számít, hogy az Airbus az idei esztendőt legalább 850 rendeléssel zárhatja, azaz 150-nel többel, mint az év elején számították. Fél évkor már 487 gépre volt a zsebükben fix rendelés. Ezeket egészítik ki a mostaniak. Utóbbiak között a legjelentősebb a Dubai Aerospace Enterprise (DAE) 100 repülőre szóló rendelése, 12,6 milliárd dollárért.
Ami nehézséget okoz a légicégeknek - a kerozin drágulása - az egyszersmind új, korszerű, üzemanyag-takarékos gépek vásárlására kényszeríti őket - amilyen az új Airbus 380-as, illetve a Boeing 787-es. A két vállalatnál egyelőre nemhogy nem mondtak le megrendeléseket, de egyelőre örülnek, ha időben eleget tudnak tenni vállalt kötelezettségeiknek. Ezt többször is megerősítették az angliai településen.
Az Airbus főnöke, Thomas Enders szerint a 3700 gépre szóló megrendelés hat-hét évre ad munkát a vállalatcsoportnak, amely termelését a következő években 40-45 százalékkal tervezi növelni. A Boeingnak a következő öt esztendőre van bőségesen munkája. A tavaly Párizsban (Le Bourget) tartott bemutatón rekordot döntöttek a megrendelések: a két cég összesen 506 gép szállítására kapott megbízást, míg a korábbi évek átlaga 226 volt.
Ugyancsak a hatékonyság javításának a szándéka áll a Malév döntése mögött. Az orosz hátterű légitársaság a show helyszínén szándéknyilatkozatot írt alá a kanadai Bombardier-vel négy használt és nyolc új (4+4 opció) turbólégcsavaros Q400-as jármű lízingjéről. A Q400-as repülőgépeket a Malév fokozatosan állítja be, a négy 50 személyes CRJ200-as, valamint a 2009-től fokozatosan kivonandó öt, 72 személyes Fokker F-70-es helyére. A magas kerozinárak mellett a Q400-asok fogyasztási tulajdonságai, környezetkímélő üzemelése elősegíti majd a Malév hatékony működését - jelentette be Leonov Péter vezérigazgató. A szándéknyilatkozaton alapuló szerződés értéke - a Q400 NextGen listaárát alapul véve - négy új gép esetén 113 millió dollár, míg az opcionálisan megrendeltek lehívásával együtt 226 millió.
A Malév a használt gépeket operatív, az újakat pénzügyi lízing segítségével szerzi be. A légitársaságok természetesen nemcsak olcsóbban üzemeltethető, megújuló gépparkkal, hanem kisebb személyzettel is javíthatnak sanyarú helyzetükön. Ennek megfelelően éppen a vásár idején jelentettek be nagy cégek jelentős leépítéseket. A repülőtársaságok németországi képviseletének testülete (BARIG) szerint a légi utazások a magas üzemanyagárak ellenére tartósan tovább nőnek világszerte. A szervezet főtitkára szerint a világ légi forgalma a következő húsz esztendőben éves átlagban öt százalékkal bővül. Martin Gaebges úgy véli, bár vannak hullámhegyek és -völgyek, az ágazatra nehezedő terhek most nem olyan mértékűek, mint a 2001. szeptember 11-i terrortámadást követően, amikor az ágazati válság általános konjunkturális visszaeséssel párosult.