További Világ cikkek
A két cég márciusi egyetértése alapján a Lufthansa május 4-én tett ajánlatot a Swissre: részvényenként 8,96 svájci frankot ajánlott a Swiss kisrészvényeseknek, akiknél még a társaság 15 százaléka volt. Az ajánlott ár a zürichi nyitóárak harminc napi átlaga március 23-tól számítva.
Március 23-án mindkét vállalat felügyelő bizottsága, illetve a Swiss nagyrészvényeseinek többsége, köztük a svájci kormány is egyetértett a felvásárlással. A nagyrészvényesek, a részvények majdnem 85 százalékának erejéig, már akkor elfogadták a Lufthansa ajánlatát.
Önálló marad
Az elképzelések szerint a Swiss leányvállalatként kerülne 100 százalékos Lufthansa-tulajdonba, a Swiss márkanevet megőrizné, és önállóan működne. A most még 4 százalékot birtokló kisrészvényeseknek tíz munkanapos további gondolkodási időt adtak június 22-ig, utána minden bizonnyal megkezdik a részvények bevonását. A Lufthansa eredetileg 310 millió eurós irányárat közölt, ebből 45 millió euró juthat a kisrészvényeseknek.
A németek azzal számolnak, hogy Frankfurt és München mellett Zürich lesz a harmadik nagy nemzetközi légiforgalmi csomópontjuk. A svájciak számára ugyancsak fontos, hogy Zürich-Kloten ne süllyedjen le a regionális repülőterek rangjára.
A Lufthansa-Swiss fúzió a legnagyobb légiforgalmi összeolvadás azóta, hogy az Air France tavaly megszerezte a holland KLM-et. A Lufthansa második próbálkozásra szerzi meg a Swiss-t.
Csökken a Swiss vesztesége
A kilencvenes évek közepén privatizált Lufthansa a világ egyik legnagyobb légiforgalmi vállalata, 2004-ben első ízben szállított több mint 50 millió utast. A Lufthansa tavaly kemény takarékossági intézkedések után 400 millió eurós adózott eredményre tett szert, a 2003-as 984 millió eurós veszteség után. A Lufthansa és regionális partnereinek járatai a világ 450 városát kötik össze egymással.
A Swiss 80 gépből álló flottájával a közepes nagyságú légitársaságok közé tartozik, 2001-ben jött létre a csődbe ment, patinás Swissair romjain, de folyamatosan szanálási gondokkal küszködött. Tavaly a Swiss 140 millió frankos adó utáni veszteséget szenvedett, egy évvel korábban a mínusz 687 millió svájci frank volt.
A Swiss legnagyobb részvényese a svájci szövetségi kormányzat volt 20 százalékkal, nagyrészvényes volt Zürich kanton és két vezető svájci bankcsoport, a Crédit Suisse és a UBS is.
A Swiss szanálását az átvétel után is folytatják. Lényegesen csökkenteni akarják a költségeket, de egyelőre nem tudni, hány embert akarnak elbocsátani. A Swissair-Swiss egykoron 12 ezer embert foglalkoztatott, mára számuk 7300-ra csökkent. A Swiss nehézségeit részben az úgynevezett fapados légi járatokat üzemeltető társaságok konkurenciája okozta.
Csökkentette az idei első negyedben veszteségét a Swiss: 44 millió svájci frankra (28,5 millió euró), a tavalyi első negyed 78 millió frankjához képest. Az átlagos járatkihasználtság 74,2 százalékos volt az egy évvel korábbi 71,6 százalék helyett.