Magyar mérnökök tervezhetik a tripoli földalattit

2007.07.17. 08:08
Líbia a következő években infrastrukturális fejlesztésekre 20-25 milliárd dollárt költ, a magyar mérnököknek és tervezőknek pedig komoly esélyük van arra, hogy kihasználják a konjunktúrát. Ennek egyik jele, hogy másfél évtizeddel a számla kiállítását követően végül kifizették a tripoli metró tervezésének díját.

A tervért az Uvaterv 1983-ban 28 millió dollárt kért, amelynek egy részét a megrendelő 1991-ben kifizette, de a fennmaradó csaknem 10 millió dollárt csak a közelmúltban egyenlítették ki. A tripoli metróból ugyan azóta sem épült meg egyetlen méter sem, de most jó esély kínálkozik arra, hogy a magyar mérnökök tapasztalatainak felhasználásával ismét beinduljon a munka.

A 100 kilométeresre tervezett földalatti vasút előkészítése ugyanis hamarosan ismét elkezdődik. A metróépítés újabb lépéseként "leporolják" a korábbi terveket, a húszkötetes tanulmány felfrissítésére is az Uvaterv kapott megbízást. Az elmúlt héten Tripoliban aláírt szerződés értelmében nyolc hónap alatt végeznek a munkával, a megbízási díj pedig 1 millió svájci frank.

A Tesco és a metró

A szerződés értékét különösen megnöveli, hogy Líbiában "egymás sarkára taposnak" a befektetők és vállalkozók. Az országban ugyanis a már említett metrón kívül például félmillió lakást és 1200 kilométer autópályát terveznek megépíteni. Minderre elegendő pénzük is van, hiszen a hatalmas olajjövedelmekből jut minderre, ráadásul megszűnt az ország elleni embargó is.

Pados László, a magyar mérnöki szolgáltatással és tanácsadással foglalkozó Tesco - nem tévesztendő össze a brit áruházlánccal - vezérigazgatója a Napi Gazdaságnak elmondta, a helyi tapasztalatok, az évtizedes kapcsolatrendszer és számos referenciamunka miatt főleg a híd-, út- és vasútépítkezésekben indulhatnak esélyesként a hazai vállalkozások. A magyar mérnöki munkának ugyanis ott határozottan jó hírneve van, a beruházásokat pedig az Eximbank és a Mehib segítségével lehet pénzügyileg "biztonságosabbá" tenni.

Pados beszámolt arról is, hogy a múlt héten Líbiába látogató magyar küldöttség igazán kedvező fogadtatásban részesült. A Vegyépszer, a Főber és az Uvaterv vezetőit az összes érintett főhatóság és a külügyminisztérium magas beosztású vezetői fogadták és vázolták az ottani fejlesztésekben rejlő - a magyar cégek számára is kínálkozó - lehetőségeket. Ezek kihasználását megkönnyíti, hogy az idén 45 éves születésnapját ünneplő Tesco több évtizede tart fenn irodát Tripoliban és ezt az embargó alatt sem zárták be.

Vízvezetékrendszer és vasút

A cégnek - amely a múlt évet 1,2 milliárdos árbevétel mellett 130 millió forintos eredménnyel zárta - két fő piaca ugyanis Líbia és Algéria, de az észak-afrikai térségben és Délkelet-Ázsiában is rendelkezik képviseleti irodákkal. Az állományában mindössze két tucat dolgozót foglalkoztató Tesco jelenleg is jelentős munkákat folytat Líbiában, többek között részt vettek az összesen 1 milliárd dollárért megépített hatalmas vízvezetékrendszer kivitelezésében is.

Pados szerint elképzelhető, hogy a tripoli metró első szakaszának engedélyezési terveit is az Uvaterv mérnökeire bízzák, s ez újabb több tíz millió dolláros bevételt jelentene a társaságnak. Ez a cég készítette egyébként a Tripoli-Sfax közötti vasútvonal terveit is, ám az 1500 kilométeres vasút - a metróhoz hasonlóan - szintén a mai napig nem épült meg.