További Világ cikkek
Kázmér Natasa, a cég kommunikációs vezetője nem kommentálta a hírt, viszont a Bloomberg szerint később így fogalmazott: teljesen alaptalan dologról van szó. Igor Baranovszkij, az Alfa befektetési leányvállalatának ügyvezetője pedig így reagált: „Semmit sem vettünk, de tanulmányozzuk a diszkontcégek piacát, és vannak bizonyos, még nem megvalósult érdekeink.” Oroszországban nagyon alacsony a repülési hajlandóság. Baranovszkij szerint nem arról van szó, hogy az emberek nem akarnak repülni, hanem arról, hogy túl drágának tartják a jegyeket. „Ha létrehozzuk a diszkontcégünket, növelhetjük a forgalmat, és kiváló pénzügyi eredményeket is elérhetünk” – fűzte hozzá.
A másik milliárdos, Alekszandr Lebegyev egy National Wings nevű cég létrehozását készíti elő. Várhatóan jövőre száll fel az első repülőgép. Az üzletember az Aeroflot legnagyobb magántulajdonosa. A Lebegyev által irányított szervezet Alpstream nevű befektetési vállalata az idén szerzett 48 százalékos részesedést a német Blue Wings AG-ben, amely az azonos nevű diszkontcéget üzemelteti.
Nem marad le tőle, sőt, előrébb tart Borisz Abramovics, a Malévra pályázó AirBridge Rt. legnagyobb kisebbségi tulajdonosának, az AiRUnion orosz légiszövetségnek a vezetője. SkyExpress nevű fapados vállalkozása várhatóan december elején indul első útjára a domogyedovói bázisról. Feltehetően Szentpétervárra és Szocsiba közlekednek először a Boeingek. Az új fapados 48 millió dolláros alaptőkéjéből 20 milliót az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank fizet. Beszáll még a cégbe három brit pénzügyi partner: az Altima Partner hedge fund, az MG Capital holding és a Sloan Robinson csoport.
A SkyExpress Moszkva 3000 kilométeres sugarú körzetében akarja szállítani az utasokat, 20 orosz városba. Az idén három lízingelt gépe lesz a cégnek, jövő év végére már 18, az öt és fél évre szóló üzleti terv végére pedig 44. Kétféle Boeing gépet (B–737-300, B–737-500) bérelnek majd, s a második üzleti évben már 200 millió dolláros bevételt terveznek.
A diszkont légitársaságok üzleti modelljét használva már jövőre 2-2,5 millió utasra számítanak; a jegyárak 30-40 százalékkal lesznek olcsóbbak, mint a hagyományos légitársaságoknál. Hat év múlva 7-8 millió utasuk és 800 millió dolláros bevételük lehet.