További Világ cikkek
Rendszerint karácsony után, december 27-én kezdődik Ausztriában a parndorfi outletben a téli leértékelés, idén azonban a meleg miatt már december 16-án megkezdődött az árleszállítás. Nem véletlen, ugyanis a hírek szerint az enyhe idő megviselte az európai ruházati piacot, a téli konfekcióból csak kis mennyiségben tudtak eladni a kereskedők.
Hasonló a helyzet Magyarországon is, a téli választéktól roskadoznak az üzletek polcai, pedig "normális esetben" ilyenkor már a tavaszi kollekcióval kezdik megtölteni a kiürült boltokat. Helyenként idén is megjelent már a tavaszi választék, de inkább csak mutatóba, jellemzően még kivárnak a kereskedők, abban bízva, hogy egy esetleges februári hidegben értékesíthetik - akár alacsonyabb áron is - a téli készletek egy részét. A leárazások itthon karácsony után kezdődtek, de az igazi dömping január első hetében indult a plazákban, szinte mindenütt 30-50-70 százalékos árvágással.
Az outletek örülnek
Ami nem jó a belvárosi kereskedőknek, az jó lesz az outleteknek. Szebenyi Miklós, a Premier Outlet ügyvezető igazgatója szerint azzal kell számolni, hogy a következő téli szezonban jelentős mennyiségű és bő választékú kollekció érkezik majd az ottani márkaboltokba, nyilvánvalóan olcsón. A Premier is érzékelte a szokatlanul meleg tél hatását: a gyérebb forgalmat a megszorító intézkedéseknek is be lehetne tudni, de Szebenyi szerint sokkal inkább arról van szó, hogy hidegben szívesebben vásárolnak a fogyasztók.
Decemberben 10 százalék alatt maradt a forgalom bővülése, miközben az előző hónapok mindegyikében két számjegyű növekedést mutatott a biatorbágyi outlet. Az egész évet figyelembe véve azonban az ügyvezető jó eredményekről számolt be; azzal, hogy megnyitották az új ütemet, 50 százalékkal nőtt az outlet területe és 40 százalékkal növelték a látogatószámot.
Luxusmárkákat várnak
Ebben persze az is szerepet játszik, hogy a közeli GL outlet gyengélkedik, az ott levő boltok közül többen a Premierbe szeretnének átköltözni, ahogy ezt korábban már néhányan meg is tették. A Premier tervei szerint idén ősszel elindul a harmadik fejlesztési ütem is, amellyel kiteljesedik a biatorbágyi márkakomplexum, és bár további terjeszkedésre is mód nyílna, Szebenyi szerint az építést követően a finomhangolás időszaka következik. Úgy tudja, sok nemzetközi márka igyekszik Magyarországra, a cél az, hogy minél nagyobb neveket hozzanak kapun belülre.
Az ingatlanpiacon ma már Fashion Streetként emlegetett Deák Ferenc utcában komoly mozgás várható a prémium márkák részéről, néhány éven belül az ott megjelenők több boltot is működtetnek majd, amelyeknek szüksége lesz az outletes támogatásra.
Az Andrássy útra egyelőre csak néhány luxusmárka költözött, de az ingatlanpiaci szakértők szerint a Louis Vuittont követi majd a Gucci és a Burberry, sőt elképzelhetőnek tartják a Giorgio Armani és a Versace megjelenését is. Az ingatlanügynökségek saját bevallásuk szerint több nagy névvel is tárgyalnak, de egyelőre senki sem árulja el, kik a jelentkezők. A luxusmárkáknál nem valószínű az önálló outlet-megjelenés, de egy-egy multibrand üzlet bemutat belőlük néhány darabot. Szebenyi szerint jó lenne, ha a budapesti ruházati márkapiac megerősödne, mert a vásárlók képbe kerülnének a magas minőségű termékek áraival; ma nem ritka, hogy a 200 ezer forintról leértékelt öltönynél a vevő úgy véli, az eredeti ára 80 ezer forint, a 200 ezret csak fölé írták.