Orbán
15 °C
23 °C

Orosz pénz kell Európának

2007.05.22. 07:33
A Nyugat-Európában is egyre aktívabb orosz, illetve kelet-európai vállalatok a kommunikációs üzletág előtt az egyik legnagyobb lehetőséget nyitják meg. Az orosz cégek sorra jelennek meg a nyugat-európai tőzsdéken (mindenekelőtt Londonban), de aktívak az európai és az orosz M&A-piacon is; a tranzakciók pénzügyi, illetve kommunikációs tanácsadói pedig általában a helyi viszonyokat jól ismerő cégeket bízzák meg.

A nyugat-európai tőzsdékre bevezetett orosz - valamint ukrán és kazah - vállalatok számára a szakértők szerint a tőkeemelés csupán harmadlagos szempont, annál a marketing, a nyugat-európai arculat kialakítása, a hazaitól eltérő befektetői környezetbe való beilleszkedés és a nyugat-európai kapcsolati háló létrehozása egyaránt többet nyom a latban.

A kommunikációs és pénzügyi tanácsadással foglalkozó ügynökségek számára a tőzsdei bevezetések nyitják meg a legnagyobb lehetőségeket. Óriás tranzakciókban nincs hiány: Oroszország második legnagyobb bankja, a Vnyestorgbank például (dollárban) milliárdos nagyságrendű részvénykibocsátást hajtott végre; az ügylet tanácsadója a londoni Citigate Dewe Rogerson volt.

Külföldi profik

Szintén az idén tervez IPO-t a - többek között - szoftverfejlesztéssel és rendszerintegrációval foglalkozó JSC Sitronics. Az öt éve nem látott nagyságú tech bevezetésen, amelynek kommunikációs tanácsadója a Gavin Anderson lesz, várhatóan 1,3 milliárd font értékben jegyeznek majd részvényeket. Ekkora tranzakciók esetében a kommunikációs megbízások értéke is több millió fontra rúg.

A kommunikációs és pénzügyi tanácsadást az akvizícióknál és az összeolvadásoknál is többnyire külföldi profik végzik. A Ruszal, a Szual és a Glencore összeolvadását, amelynek eredményeként a világ legnagyobb alumíniumgyártó vállalata jött létre, a szintén londoni központú Finan-cial Dynamics (FD) támogatta. A társaság, amely Közép-Európa két legnagyobb olajipari cégétől, a Moltól és a lengyel PKN Orlentől is kapott már megbízást, a keleti piac egyik úttörője: moszkvai irodája egy év alatt tíznél is több nagy megrendelést szerzett.

Komoly lökést adhatnak

Az FD magyarországi partnere az Avantgarde Group Üzleti Kommunikációs Tanácsadó Kft. A társaság segítette a Dunaferr-pályázaton győztes ukrán Donbasz Ipari Szövetséget és a Malév-privatizáció nyertesét, az orosz érdekeltségű Airbridge-et is a professzionális befektetői profil kialakításában és bemutatásában.

Schillinger Attila ügyvezető úgy véli: az orosz tőkét és erőforrásokat mindenképpen be kell vonni ahhoz, hogy az öreg kontinens felvehesse a kesztyűt a sokkal dinamikusabban fejlődő versenytársakkal szemben. A keleti megbízások, amelyekből az Avantgarde bevételeinek mintegy tíz százaléka származik, a kommunikációs ágazatnak nálunk is komoly lökést adhatnak - tette hozzá.

Igaz ugyan, hogy a nagy nemzetközi megbízásokból nekünk földrajzi és pénzpiaci helyzetünknél fogva rendszerint a "8-as pálya" jut, de mi már tudjuk: egy surranópályáról akár olimpiát is lehet nyerni. Az ügyvezető szerint ígéretesek a magyar vállalatok keleti terveiben rejlő lehetőségek, így a Mol, az OTP, a Richter és néhány feltörekvő kkv orosz - illetve más FÁK-beli - terjeszkedésének kommunikációs előkészítése és támogatása is.