További Világ cikkek
Leszedni, de azonnal!
"Kicsit nagyképűségnek tűnik, hogy elvi álláspontra helyezkedjünk egy orális aktust ábrázoló fénykép miatt, de nem vagyunk hajlandóak levenni a kamu Puma reklámot" - kezdődik a Gawker deklarációja, amit azután raktak ki, hogy a nemzetközi sportszergyártó fenyegető telefonokkal és emailekkel próbálta elérni náluk, illetve más amerikai weblogoknál, hogy tüntessék el az inkriminált fotókat.
Távol álljon tőlünk az önfényezés, de az Index olvasói a világon talán a leghamarabb értesülhettek> a neten kerengő állítólagos reklámfotókról, amelyek - ha valódiak - azt jelentenék, hogy a pornográfia végképp elfoglalta helyét a mainstream reklámipar ikonikus témái között.
Kamu, cseles tagadás vagy egy gonosz konkurens műve?
A Puma a dolog kipattanása után hevesen és határozottan cáfolta, hogy a fotók valódiak lennének. A divatos sportruhagyártót "undorral töltötte el", hogy a nevük alatt ilyen képeket készítenek és terjesztenek. Közleményük végére odabiggyesztették, hogy bár a reklámban szeretik a határokat feszegetni, "ilyen taktika alkalmazása sohasem jutna eszünkbe". Hogy miféle taktika? A Puma itt vélhetően arra céloz, hogy a fórumokban hamar kijegecesedett a várható összeesküvés-elmélet, miszerint a reklám valódi, a Puma csináltatta és most direkt hőzöng, hogy még nagyobb habot verjen a sztori körül. Ezt persze senki sem tudta tényekkel megtámogatni.
Bizonyítatlan varsói szál
Jól értesült portálunkhoz befutott egy olyan információ, hogy a képeket egy, a Pumának is dolgozó nagy nemzetközi reklámügynökség varsói leánycégének egyik kreatívja csinálta volna. A sajnos más forrásból meg nem erősített hír úgy szólt, hogy a képeket nem használták fel semmiféle reklámban, sőt az alkotó közelebbről nem definiált "bajba" is került miattuk, de ahogy az lenni szokott, valahogy kikerültek. A fotók gyanúsan jó minőségűek ahhoz, hogy egyszerű házi Photoshop-művészre gyanakodjunk, de nem kizárt, hogy egy hiperprofi Pumagyűlölő művei. Az amerikai fórumokban a műbalhé-elmélet mellett az az alternatív rémhír járja, hogy a konkurens Adidas lenne a ludas. A Coca-Cola emberei meg orvlövészpuskával tizedelik a nyájtól elkódorgó Pepsiseket, ugye.
Ha te perelsz, én tanácsot kérek
A Puma által megtámadott weblogok - a pompás "The Reverse Cowgirl's Blog" és a még pompásabb Gawker - a sajtószabadság ügyeiben szakértő Chilling Effects Clearinghouse -hoz fordultak, amely az Electronic Frontier Foundation, illetve a Harvard, a Stanford, a Berkeley, a University of San Francisco és a University of Maine jogi karának közös projektje. A Chilling Effects Clearinghouse az internetes jogok minden elképzelhető területén ad tanácsot, legyen szó copyrightról, személyes adatok kezeléséről vagy bármi másról.
A blogok harci kedvét az gerjesztette fel, hogy a Puma egyik képviselője azt mondta: a weblogokat nem illeti meg ugyanaz a jogi védelem, mint a mainstream médiát, ami az érintettek szerint természetesen tarthatatlan álláspont. Ha a vállalat kitart, lehet, hogy érdemes próbaperig vinni a dolgot -írja a Gawker. A dolog leegyszerűsített jogi háttere az, hogy a mainstream médiát az Első Alkotmánykiegészítés alapján igen nehéz megrendszabályozni, tehát a Puma egy amerikai újsággal vagy hírportállal teljesen esélytelenül kardozott volna, így azt a taktikát választotta, hogy a weblogokat megpróbálja kiseprűzni a "média" kategóriájából.
Kivágták a logót
A kemény kiállás mellett a Gawker - Wendy Seltzer, a ChillingEffects egyik jogászának tanácsára - a beposztolt fotókról leszedte a Puma-logót és minden más website-nak is ezt tanácsolja. (Tökös barátaink a képeken virító cipőkről azért nem szedték le a legnagyobb termetű észak-amerikai macskaféle stilizált ábráját.)
Nick Denton, a Gawker tulajdonosa riporterünknek elmondta, hogy a Puma a heves indítás ellenére többször nem jelentkezett a héten, így szerinte belátták, hogy nincs esélyük.
Rohadt Amerika, kemény Európa
A szabadságjogok persze nem ennyire teljesek minden fejlett demokráciában, így az amerikaiakat előszeretettel gyalázó Franciaországban a törvény kivételesen szigorúan védi a márkajelzések tulajdonosait bármiféle paródiától. Korábban beszámoltunk arról, hogy a Danone-Győri Keksz-megszűntetik a Pilótakekszet-hisztéria idején a bíróság bezáratott egy olyan weboldalt, amely a Danone termékei elleni bojkottra szólított fel és kifigurázta a jól ismert logót.
Kaki + pisi = 45 ezer euró
Most kísértetiesen hasonló dolog történt, ugyanott. Egy nanterre-i bíróság első fokon horribilis, 45 ezer eurós büntetést szabott ki Francois Dor újságíróra, amiért weboldalán, a www.oedipe.net-en a Louis Vuitton luxus divatcég ismert bőrtáskáiról úgy vélekedett, hogy azok bronz-barna színösszeállítása "ürülékre és vizeletre" emlékeztet és egy gondolatmenet végén ezt összefüggésbe hozta azzal, hogy a táskák általában a tulajdonosa feneke táján billegnek. Az oldalt nem véletlenül nem linkeltük, a Louis Vuitton ugyanis elérte, hogy a website/ot megszüntessék.