Búcsú a becsapós áraktól

2007.07.10. 08:13
Korszerűsíthetik a légi közlekedésről szóló jogszabályokat, legfontosabb lépésként a hirdetésekben is fel kellene tüntetni a repülőtéri illetéket, így nem lennének többet becsapósak a reklámok. Az Európai Parlament ma szavaz a kérdésről.

Ma szavaz az Európai Parlament plénuma arról a tavaly nyáron közzétett brüsszeli javaslatról, amely a légi közlekedésről szóló jogszabályok korszerűsítését, a fogyasztóvédelem további erősítését célozza. Az EP közlekedési bizottságának támogatása alapján valószínűsíteni lehet, hogy a plenáris ülés is áldását adja a tervezetre, amely hamarosan a szakminiszterek tanácsa elé kerülhet.

Átlátható, egységes

A rendelettervezet egyik legfontosabb eleme a repülőjegyárak átláthatóságára vonatkozik. Brüsszel az utasok félrevezetésének megelőzésére előírná, hogy a meghirdetett árakba az összes illetéket, pótlékot számítsák be a légitársaságok. Megszűnne tehát az a gyakorlat, hogy irreálisan alacsony összegért - akár egy forintért - kínálják az utat, és csak a hirdetés apró betűs részéből derül ki, hogy ez természetesen a repülőtéri illetékek nélkül értendő. Szintén a repülőjegyárak terén történő rendcsinálást célozza, hogy tilos lenne az utas állampolgárságától, lakhelyétől vagy az utazásszervező ügynökség székhelyétől függően eltérő árakat alkalmazni.

A tarifák átláthatóbbá tételére irányuló törekvést az EP szakbizottsága is támogatta, sőt a jelentéstevő képviselő, a litván liberális Arunas Degutis még egyértelműbb megfogalmazást javasolt. Ugyancsak parlamenti módosításként került be a tervezetbe az a javaslat, amelynek értelmében a működési engedély feltételeként minden légitársaságnak kell hogy legyen megfelelő fedezete a befizetett összegek visszatérítésére és az utasok hazaszállítására arra az esetre, ha fizetésképtelenné válik vagy visszavonják az üzemben tartási engedélyét. Ehhez 100 ezer euró nettó tőke igazolását várná el a cégektől az EP.

Szigorúbb ellenőrzés

Az eredeti brüsszeli tervezet számos egyéb ponton is erősítené az utasok jogait, fokozná a piaci versenyt és szigorítaná a légitársaságok hatósági felügyeletét, a parlamenti jelentéstevő pedig módosításaival igyekszik még jobban érvényre juttatni ezeket a szempontokat. A ma plenáris szavazásra kerülő javaslat egyébként technikai értelemben a légi közlekedésről 1992-ben elfogadott harmadik liberalizációs csomag összevonását és módosítását jelenti.

A csomag tapasztalatai igen kedvezők: az elmúlt több mint egy évtized alatt megszűntek a régi monopóliumok, bevezették a közösségen belüli kabotázs lehetőségét, és ennek köszönhetően az utasok a korábbinál sokkal kedvezőbb jegyárakkal találkoztak, a légi forgalom pedig példátlan mértékben megnőtt.