Az AEA 27 európai légikikötőt vizsgált a második negyedévben abból a szempontból, hogy a gépek hány százaléka késik 15 percnél többet. Az elemzés megállapítja, hogy a pontosságot illetően tovább romlott a helyzet immár az egymást követő hetedik negyedévben. A legutóbbi negyedévben az Európán belüli forgalomban a gépek 20,2 százaléka késett, egy évvel korábban a 18,1 százaléka.
Legjobbak és legrosszabbak
Az első helyezést kiérdemelt brüsszeli repülőtéren a gépek 13,8 százaléka érkezett vagy indult késve, majd Genf, Isztambul, Helsinki és Bécs következik, 14,6-15,6 százalék közötti késési aránnyal.
A legtöbb késést a madridi repülőtéren tapasztalták, 28,7 százalékot, a sorban a következő Párizs, illetve a londoni Gatwick és Heathrow, valamint Barcelona. A késés mindegyik légikikötőben meghaladta a 25 százalékot.
A késések földrajzi eloszlásából az is kitűnik, hogy a késésekért nem elsősorban a forgalomszervezők felelősek, hanem a szaporodó, időnként minden mértéket meghaladó biztonsági vizsgálatok, amelyek alkalmanként bármiféle menetrend betartását meghiúsítják.
Biztonsági okok
A legutóbbi és valószínűleg sokáig a legemlékezetesebb: augusztus 10-én jelentette be a brit kormány, hogy az elhárítás terrorakciót hiúsított meg, amelynek kitervelői egyszerre több, Londonból amerikai úti célok felé tartó utasszállító repülőgépet robbantottak volna fel az Atlanti-óceán felett, az utastérbe magukkal vitt folyékony robbanóanyagokkal.
A terv leleplezése után elrendelt példátlan biztonsági szigorítások első napjaiban gyakorlatilag összeomlott a londoni Heathrow forgalma. A légikikötőt egy időre le is zárták az érkező gépek előtt, a kialakult súlyos torlódások miatt. Azóta helyreállt a légiközlekedés, jóllehet továbbra is rendkívüli biztonsági szigor van érvényben. Változatlanul tilos például folyadékok, kozmetikumok és egyéb vegyszerek felvitele a Londonból amerikai városokba induló repülőgépek utasterébe, és az utasokkal - az amerikai repülőtereken honos eljárást átvéve - a cipőjüket is levetetik átvilágítás végett.
A Ryanair perel
A British Airways elsősorban nem a kormányt, hanem a BAA-t okolja a múlt havi felfordulásért, mondván: a riadó elrendelésére adott gyorsabb válaszintézkedésekkel elkerülhetők lettek volna a súlyos fennakadások.
Az ír Ryanair, a legnagyobb európai fapados légitársaság viszont ellenkezőleg, a brit kormányt perli 3 millió font (másfél milliárd forint) kártérítésért a kiesett forgalom miatt.