Elárasztották Romániát a fapadosok

2007.04.04. 07:49
Romániában a fapados repülőjáratok piacán - elsősorban a külföldön dolgozó román vendégmunkásoknak köszönhetően - ugyanolyan boom van kialakulóban, mint az EU-hoz 2004-ben csatlakozott kelet-közép-európai államokban, például Magyarországon. Bukarest ugyanis az uniós tagság követelményeinek megfelelően liberalizálta a piacot.

Románia 2007. január eleji uniós csatlakozása óta mintegy 50 százalékkal növekedett a fapados légijáratok utasforgalma, míg a menetrend szerinti járatokon, elsősorban a turizmus fellendülésének köszönhetően, 20 százalékos a növekedés a bázishoz képest - derül ki a román statisztikai hivatal adataiból. A légi utasok száma a szomszéd országban tavaly elérte 3,4 millió főt, ami 8 százalékos növekedést jelent 2005-höz képest.

A Romániában jelen lévő legfontosabb menetrend szerinti légitársaság a Tarom, a Carpatair, a Malév, a SwissAir, a British Airways, az Air France-KLM, a Lufthansa és az Austrian Airlines, a járatok száma átlagosan mintegy 7 vonallal bővül évente. Európa egyik legkisebb utasforgalmú nemzeti légitársasága, a Tarom tavaly 62 százalékos átlagos foglaltsággal közel 1,3 millió utast szállított és bruttó hárommillió dolláros profitot termelt.

A 95 százalékban állami tulajdonú légitársaság legkeresettebb úti céljai között Madrid, Tel-Aviv, London, Barcelona, illetve a helyközi járatokon Kolozsvár és Temesvár szerepel. A külföldi útvonalakon 2006 azonos időszakához képest idén már 10 százalékos, a belföldi járatokon 25 százalékos növekedést könyvelhet el a társaság. A Tarom elvárásai szerint profitja az idei évben - 1,4 millió utas, 300 millió dolláros forgalom mellett - eléri a bruttó 7 millió dollárt.

A Romániában jelen lévő légitársaságok ebben az évben 3,8 millió utassal számolnak, emellett az elektronikus jegyvásárlási rendszer elterjedésétől mintegy 25 millió eurós megtakarítást várnak. Egy papíralapú jegy előállítása jelenleg közel 10 dollárba kerül, míg elektronikus formában csupán egy dolláros költséget jelent. Az év eleje óta eladott jegyek fele már elektronikus úton talált gazdára; a Taromnál ez az arány 4 százalék volt, de ez a társaság csak idén januárban kezdte meg az internetes értékesítést.

A fapados társaságok piacán a román tőkéből létrehozott Blue Air 2006-ban, megkétszerezve előző évi forgalmát, elérte a 47 millió eurós bevételt, megtartva ezzel piacvezető szerepét. A Blue Air mellett még három társaság, a SkyEurope, a MyAir, illetve a WizzAir több mint 650 ezer utast szállított tavaly. Az újoncnak számító Germanwings 2007. március végétől heti három alkalommal Bukarest-Köln között repül, a Finnair pedig megcélozta az eddig csak a Malév által repült Bukarest-Helsinki útvonalat.

Az EasyJet, a Ryan- air és az Air Berlin a következő években tervezi belépését a román piacra, de jelezte már érdeklődését a spanyol Clickair is. A WizzAir, amely tavaly év közepén a Budapest-Marosvásárhely járattal tört be a román piacra, mostanra Bukarestből, illetve Marosvásárhelyről nyolc vonalon indít járatokat, átlag 80 százalékos telítettség mellett. A társaság júniusban nyitja meg hatodik bázisrepterét Bukarestben és a tervek szerint félmillió utast szállít az idén. Egy év múlva várhatóan ezen a piacon is átveszi vezetést - mondta Kázmér Natasa, a diszkont-légitársaság kommunikációs igazgatója.

A SkyEurope is elégedett romániai szereplésével, például a Róma-Bukarest útvonal jó eredményeket mutat, mivel sok az Olaszországban dolgozó román - mondta a magyarországi SkyEurope szóvivője, Hegedűs Judit. A SkyEurope egyébként Pozsony-Bukarest járatát módosította, így március 25-étől a szlovák főváros helyett Bécsbe repül. Ez a változás jobban megfelel az utasforgalmi igényeknek, mivel a román desztinációra osztrák részről volt nagyobb az érdeklődés.