További Világ cikkek
A nyereséges tevékenységek átkerülnek a Crossairhez
A Merrill Lynch elemzője a BBC kérdésére elmondta, a részvény gyakorlatilag értéktelen, hiszen a hitelező bankokkal kötött egyezség szerint az összes nyereséges üzleti tevékenység átkerül a Swissair 70 százalékos tulajdonában lévő Crossairhez, a társaságnál pedig csak a veszteséges tevékenységek és a hatalmas adósságteher marad. A Crossair árfolyama ennek megfelelően több mint 30 százalékkal emelkedett. Ez a társaság fogja üzemeltetni a Swissair európai járatait.
Még nincs egyetértés a Crossair tulajdonosi összetételében
A mentőcsomagot kidolgozó bankok tulajdonába kerül a Swissair 70 százalékos részesedése. A svájci szövetségi kormány, mely 3 százalékos tulajdonrésszel rendelkezik a Swissairben, jelezte, hogy nem kíván beszállni az új társaságba, a Credit Suisse viszont azt szeretné, hogy a szövetségi kormány, illetve a heyi kormányzatok 30 százalékos tulajdonrésszel vegyenek részt a Crossairben.
A bajok régen kezdődtek
Bár a Swissair vezetése a szeptember 11-ei New York-i terrortámadással magyarázza a kialakult helyzetet, a pénzügyi problémák az 1990-es években kezdődtek, amikor a társaság számos légitársaságban vásárolt részesedést.
A Swissair kisebbségi érdekeltségei közé tartozik például a francia Air Littoral, Air Liberte és AOM, a dél-afrikai Suth African Airlines, a lengyel LOT, az olasz Volare, valamint a belga Sabena - mely heteken belül tönkre mehet, mivel a Swissair nem teljesítette a megígért tőkejuttatást.
|
A lengyel kincstár új befektetőt keres a LOT számára
Az MTI beszámolója szerint a lengyel kincstárügyi minisztérium a csődbe jutott svájci Swissair helyett új befektetőt keres a LOT lengyel légitársaság számára. Sajtóértesülések szerint a tárgyalások már a közeljövőben megindulhatnak, a lehetséges partnerek között szerepel a British Airways és svéd SAS.
A LOT folyamatban lévő privatizációja 1999. novemberben kezdődött meg, amikor a svájci SAirGroup, a Swissair tulajdonosa megvásárolta a lengyel kincstárügyi minisztériumtól a társaság részvényeinek 10 százalékát. Tőkeemelés után a befektető részesedése 37,6 százalékra emelkedett. Jelenleg a LOT részvényeinek 52 százaléka a kincstár, 37,6 százaléka a SAirGroup helyébe visszalépett Swissair, 10,4 százaléka pedig a dolgozók tulajdonában van.
Egyelőre nem tudni, hogy a Swissairnek mik a tervei a LOT-részvényekkel. Nagyon valószínű azonban, hogy eladja a 37,6 százalékos csomagot. A lengyel kincstárügyi minisztérium hozzájárulása nélkül a Swissair ezt nem is teheti meg.
A LOT szóvivője szerint a légitársaságot nem fenyegeti csőd, annak ellenére sem, hogy az idei első félévben 251,7 millió zloty nettó vesztesége volt, a tavalyi első félévi 72,4 millió zlotys veszteség után.