További Világ cikkek
A kormány részt vesz a mentőakcióban
A kormány is hajlandó részt venni a Swissair megmentésében, és szerdai hírek szerint kész egyedül, a Credit Suisse kihagyásával rendelkezésre bocsátani a társaság repülőforgalmának fenntartásához szükséges összeget, sőt, erről jól értesült körök szerint már szerdán délután kész döntést hozni a parlament támogatásával.
|
A bankokat hibáztatják
A UBS és a Credit Suisse szerdára a támadások középpontjába került. Egyes források szerint kedden este, amikor a Swissair már kénytelen volt leállítani járatait, valamennyi pénzt késznek mutatkoztak rendelkezésre bocsátani. Hogy miért késtek, nem tudni: az egyik banknál azt mondták, egyszerűen szükség volt időre a Crossair részvénycsomag tulajdonosváltásának lebonyolításához. A belga kormány a Sabena cserbenhagyása miatt jogi lépéseket vett fontolóra a Swissair, a Crossair és a két bank ellen.
38 ezer utast érintett a leállás
A svájci nemzeti légitársaság leállása miatt világszerte mintegy 38 ezer utas rekedt a repülőtereken, vagy kényszerült arra, hogy hogy más társaságoktól újra jegyet vásároljon. A Swissair közölte, hogy kártérítést sem tud nyújtani utasainak, annak pedig csekély a valószínűsége, hogy egy esetleges csődeljárás során a jegyek birtokosai pénzt lássanak.
Mi lesz a dolgozók megtakarításaival?
A Swissair alkalmazottai több okból is aggódnak. Részben féltik munkahelyüket, és azoknak is van félnivalójuk, akik a Crossairhez kerülnek, ott ugyanis jóval alacsonyabbak - a pilóták esetében például mintegy 30 százalékkal - alacsonyabbak a fizetések.
A másik ok: a társaság alkalmazottai a házi takarékpénztárban gyűjtötték pénzüket, ami a Swissairnek olcsó kölcsönt, az alkalmazottaknak a szokásosnál valamivel magasabb kamatot jelentett. A megtakarításokból - amelyek összegét mintegy 90 millió frankra becsüli az egyik érdekvédelmi szervezet - jelenleg személyenként legfeljebb 5000 frankot fizetnek ki. A megtakarított összeget a Credit Suisse Group kezeli a Swissair megbízásából.
A légitársaság részvényeseinek védegylete nevében a szervezet elnöke leszögezte, a pénz nem a Swissairé, hanem az alkalmazottaké, és ha akár a légitársaság, akár a Credit Suisse nem adja ki, azzal bűncselekményt követ el. Az érdekvédelmi szervezetek ügyvédet vontak be, és szakértők szerint a pénz igen hamar fel fog szabadulni.
Össznépi felháborodás?
A Neue Zürcher Zeitung című svájci lap szerint a Swissair leállítása hatalmas károkat okozott, és a bankok által felkínált szanálási megvalósítási módja dühöt és felháborodást váltott ki, a bankok ugyanis végül nem tudtak, vagy nem akartak gondoskodni arról, hogy a Swissair október 28-ig rendezetten tudjon működni.
|
A történtek nemcsak a Swissairnek, hanem Svájc imidzsének is hatalmas kárt okoztak. Ha a cég alkalmazottainak a belső takarékban gyűjtött pénzeire, és az utasoknak a kifizetett jegyekre vonatkozó igényeit is a csődtömeghez sorolják, a botrány teljes és a kár helyrehozhatatlan lesz.
A lap szerint Zürich banknegyedében nem értették meg, hogy érdemes lett volna még ráfizetéssel is fenntartani néhány hétig a Swissair forgalmát. A felelősség kérdése nem olyan egyértelmű, mint amilyennek látszik. Lehet, hogy a bankok formai, jogi szempontból helyesen jártak el. Lehet, hogy a Swissairnél nem volt tökéletes a likviditás irányítása és a válságkezelés.
Azt viszont már senki nem mossa le a bankokról, hogy ügyetlen, ha nem éppen buta vagy gátlástalan eljárásukkal kárt okoztak a svájci gazdasági rendszernek, a Svájc és a svájci légiközlekedés jó hírnevébe vetett bizalomnak.