Szlovákia sem ússza meg a válságot
A szlovák kormány már kezd hajlani arra, hogy módosítsa jövő évi növekedési előrejelzését és költségvetési tervezetét, miután már vaskos jelei mutatkoznak a nemzetközi válság begyűrűzésének. A kabinet eredetileg meglehetősen optimista tervezetet készített, bőkezű szociális juttatásokkal, a pedagógusok bérének tízszázalékos emelésével, magasabb családi pótlékkal, nagyobb állami jelzáloghitel-támogatással. A kormány és a jegybank jelenleg dolgozik az eredetileg 6,5 százalékos jövő évi növekedési előrejelzés módosításán, és szombaton Robert Fico miniszterelnök megerősítette, hogy már csak öt százalékot tartanak reálisnak. Fico ugyanakkor jelezte, a kisebb növekedés ellenére sem módosítanak a szociális intézkedéseken, inkább a honvédelmi kiadásokból, a közbeszerzésekből próbálnak lefaragni.
Az ország három autógyára különböző mértékben érzi a válságot. A pozsonyi Volkswagennél novembertől megszüntetik az éjszakai műszakot azokon a gyártósorokon, amelyeken a Skoda Octaviák és a drága terepjárók készülnek, és mintegy 400 szerződéses alkalmazottól válnak meg. A zsolnai KIA Motors és a nagyszombati Peugeot-Citroën nem változtat idei tervén - bár utóbbi anyavállalata drasztikus visszafogást jelentett be -, mivel itt gyártják a legkeresettebb modelleket a Peugeot 207-eseket. Jövőre viszont lehet, hogy nem vezetik be a harmadik műszakot.
Az autóipari beszállítók viszont jócskán megérzik a válságot: a szepességi Embraco brazil gyár (a kompresszorokat, alkatrészeket gyártó cég döntően észak-amerikai piacra termel) mintegy 150 munkatársának mondott fel. A MAN teherautógyártó szlovák leányvállalata, az LKW Komponenten máris visszafogta termelését, és néhány tucat ember elbocsátását jelentette be. A kassai U. S. Steel acélgyártó szintén megválik szerződéses alkalmazottaitól, ezek száma több százra tehető.
A válság miatt rövidesen több ezer, szerződéses viszonyban levő alkalmazott kerül az utcára Szlovákiában, főleg az autóiparban és elektrotechnikai ágazatban - közölte Lubos Sirota, a Trenkwalder munkaerő-közvetítő társaság vezetője. Egyre inkább úgy tűnik, hogy problémát jelent, hogy az ország Európa összeszerelő üzemévé vált - állítja Sirota. Az építőipart viszont egyelőre nem érinti a recesszió, Pozsonyban biztosan befejezik a folyamatban lévő ingatlanfejlesztési projekteket.
A szlovák bankok mindeközben az utóbbi napokban elkezdték emelni a jelzáloghitelek kamatát. Ján Tóth, az ING Bank vezető elemzője szerint a válság 2009 közepén éri el teljes erejével Szlovákiát, hasonlóan látja a helyzetet Juraj Borgula, a szlovák gépipari szövetség egyik vezetője is. A munkanélküliség várható növekedésének hatását viszont valamelyest tompítja, hogy a munkaerőpiacon a nyár végén még legalább 50 ezer fő hiányzott.