Támadásban a kínai autóipar

2005.12.07. 08:12
Elsősorban olcsó teherautókat exportált Kína 2005-ben, de két év múlva megindul a személyautók dömpingje is.

Történelmi fordulóponthoz érkezett a kínai autóipar, amely az idei év első tíz hónapjában több gépkocsit exportált, mint amennyit importált. A kivitel több mint kétszeresére, 135 ezer autóra emelkedett, míg az import 1,6 százalékkal, 128 ezerre csökkent.

Olcsó teherautók

Az értéket tekintve azonban fordított a helyzet. A kínai export ugyanis a fejlődő országok - elsősorban Szíria, Vietnam és Algéria - piacán hódít, főleg a furgonok és kisteherautók szegmensében, amely a teljes kivitel közel 60 százalékát adja; 5000-7000 eurónak megfelelő áruk az amerikai teherautók árának nagyjából a harmada, miközben Kína elsősorban luxusautókat importál.

Az olcsó kínai személyautók tömeges kivitele valószínűleg 2007-ben indul meg, amikor a vezető gyártó, a Chery megkezdi exportját az Egyesült Államokba, amelyet elsődleges célpontjuknak tekintenek.

Ennek ellenére sokan tartanak attól, hogy túltermelési válságba süllyedhet a kínai autóipar, miután külföldi cégekkel karöltve egyre több autógyár épül. Kai Ma, az állami fejlesztési és reformbizottság miniszteri rangú vezetője közölte: jövőre nem engedélyezik új acélgyárak építését, hogy így fogják vissza a termelést.