Gyalázatosak a magyar utak

2007.10.15. 07:49
Az átmenő kereskedelmi forgalmat szinte minden országban az útdíjak bevezetésével és emelkedő tarifákkal próbálják visszaszorítani. Lehet, hogy nem is ez a megoldás? A Világbank szerint az utak minőségén kellene javítani, mivel egy-két országban, köztük Magyarországon is, rossz állapotban vannak.

A Világbank tanulmánya szerint a kereskedelem volumene 50 százalékkal növelhető lenne egy megvalósítható úthálózati felújítással az európai országokban. Ami nagyon rossz fényt vet ránk: már akkor is 30 százalékos növekedés lenne elérhető az egész régió területén az átmenő kereskedelmi fogalom hatékonyságában, ha nem lennének ilyen siralmasak az albániai, a romániai és a magyar utak.

A tanulmány célja eredetileg az volt, hogy bebizonyítsa, a tarifák emelése nem mindig megoldás az utak kímélésére és a bevételek növelésére. A fő kereskedelmi útvonalakat inkább olyan szintre kellene javítani, ami elbírja a kamionforgalmat. Emellett városokat elkerülő szakaszokat kellene kialakítani, fejleszteni kéne a vasúti és a vízi szállítás lehetőségeit, valamint csökkenteni az útdíjakat. Ezzel ugyanis a kereskedelmi hatékonyság és az ahhoz kötődő bevételek minimum harmadával javulhatnának, és senki nem lenne felháborodva a városokon keresztülhajtó kamionok miatt.

27 ország, 138 város

Az exportcégek a költségeik kalkulálásánál és az idő megtervezésénél nemcsak az otthoni infrastruktúra fejlettségét veszik figyelembe, hanem a környező országok által nyújtott lehetőségeket, előnyöket és hátrányokat is, mivel muszáj valahogyan keresztüljutni rajtuk. Vagyis a kereskedelem és az utak minősége nagyban összefügg, és ha az utak minősége javul, várhatóan a kereskedelem minősége és volumene is javulni fog.

A tanulmány Európa és Közép-Ázsia 27 országát és 138 városát összekötő utakat vizsgálta meg, amelyek elég széles körűen változnak a minőség szempontjából országokon belül és országonként is. A legrosszabb állapotban a volt szovjet tagállamok útjai vannak.

Az utak vizsgálatát speciális térképek és szoftverek használatával végezték a szakemberek, és csak azokat az utakat vették figyelembe, amelyek le vannak aszfaltozva. Az utak minőségére vonatkozóan több forrást is figyelembe vettek, hogy ki lehessen szűrni az esetleges véleménykülönbségeket.

A minőségi vizsgálatok eredményét két tényező is befolyásolta, az első a távolságok súlyozott átlaga, a második pedig ugyanez az adat összehasonlítva a kereskedelmi forgalomra használt és alkalmas betonutak környező országokban mért hosszával.

Meglepő koncentráció

A vizsgálat során meglepő földrajzi-területi koncentrációt találtak a rossz útminőségnél: Albánia, Románia és Magyarország hármasát. Ennek a három országnak nem csak a saját, hanem a környező országok kereskedelmére is jelentős hatása van.

Összességében a vizsgálat eredménye szerint 1 százalékos javítás az összes ország területén az utak minőségében 0,8 százalékos kereskedelmi fellendülést eredményezne. Az utak használati díjának 1 százalékos csökkentése pedig további 3-4 százalékot hozna a tanulmányba bevont országoknak.

A kritika mellett az is megfogalmazódott, hogy ezekben az országokban mennyibe is kerülne az utak rendbe tétele. Az országok anyagi helyzetét nem vették figyelembe a számításoknál, és ettől függetlenül határoztak meg 3 költségtervezetet, amivel már nagymértékben javítani lehetne a három fent említett terület útjainak minőségét.