További Világ cikkek
A fekete arany korábban ismeretlen mértékű drágulása miatt az üzemanyagadó nemcsak Franciaországban, de egész Európában az egyik központi politikai témává lépett elő: áruszállítók, taxisok, halászok és mezőgazdasági termelők tiltakoztak a héten több uniós tagállamban a magas üzemanyagárak miatt.
A probléma ezzel egy időben az Egyesült Államokban zajló elnöki előválasztásban is súlyponti kérdéssé lépett elő, Argentínában és Kínában pedig már döntöttek is az importált üzemanyagokra vonatkozó különböző adókedvezményekről.
Az EU soros elnökségét júliusban átvevő Franciaország elnöke adófelfüggesztési kérdésének felvetésével kapcsolatban igyekezett azt is leszögezni, hogy tisztában van vele: az áfaszabályok uniós szintű megváltoztatásához mind a 27 tagállam együttes támogatása szükséges. Brüsszel rosszalló reakciója azonban így sem késlekedett.
Az Európai Bizottság amellett, hogy szintén hangsúlyozta az egyhangú döntés szükségességét, a magas üzemanyagárszintre adott rossz válasznak titulálta Sarkozy felvetését - írja a Reuters. A francia államfő egyébként az általános forgalmi adó módosításának ötletén felül kilátásba helyezte egy olyan franciaországi alap létrehozását is, amelyet az extra áfabevételekből töltenének fel, és a magas üzemanyagárak által leginkább sújtott állampolgárok támogatására használnának.
Sarkozy akciója egyébként kapóra jöhetett az ausztriai tartományi kormányoknak is, amelyek egyre nagyobb nyomást gyakorolnak a bécsi kabinetre az üzemanyagadó mérséklése érdekében. A kérdés súlya láthatólag túllépte a pártpolitikai kereteket nyugati szomszédunknál: a jobboldali populistának mondott karintiai tartományfőnök, Jörg Haider ugyanúgy cselekvésre szólította fel a szövetségi kormányt, mint salzburgi és burgenlandi szociáldemokrata kollégái, Gabi Burgstaller és Hans Niessl.
Bécs eddig részben éppen azzal utasította vissza a tartományi követeléseket, hogy azok Ausztria uniós közelezettségeinek is ellentmondhatnak. Ez az érv azonban érvényét vesztené abban az esetben, ha Franciaországnak EU-szintű változást sikerülne elérnie az ügyben - mutat rá a Die Presse.
Az üzemanyag rohamos drágulása miatt Nagy-Britanniában és Bulgáriában is tiltakozó megmozdulásokat tartottak a fuvarozók a hét elején. A szigetországban azután bátorodtak fel a demonstrálók, hogy a kormányzó munkáspárt több tagja is az év későbbi szakára tervezett adóemelések újragondolására szólította fel a londoni kabinetet, tekintettel a magas árszint miatt a vállalkozókra rótt nagy terhekre. A bolgár gazdasági miniszter, Petar Dimitrov pedig bejelentette: tárgyalásokat kezd Brüsszellel az üzemanyag jövedéki adójának csökkentéséről, ez már most is az unió által előírt minimumszinten van.
Az USA előnökválasztási kampányában szintén forró témának számít az üzemanyagadó. John McCain republikánus és a Hillary Clinton demokrata jelölt is azzal az ötlettel igyekszik több támogatót gyűjteni, hogy a gázolajra és a benzinre kivetett 24,4 és 18,4 százalékos adó felfüggesztését javasolta a nyári szabadságok idejére. A másik demokrata jelölt, Barack Obama ugyanakkor olcsó propagandafogásnak minősítette az ötletet. Egy felmérés szerint azonban az amerikaiak mindössze 41 százaléka pártolja az időleges adófelfüggesztést, 57 százalékuk inkább a kiadások viszafogását tartja jó választásnak.