További Világ cikkek
A futurisztikus kinézetű Eurostar-vonatok már 1994 - a Csatorna-alagút megnyitása - óta járnak London és Párizs, London és Brüsszel, illetve néhány köztes francia és belga turistacélpont között. Óránkénti 300 kilométeres utazósebességüket azonban eddig főleg csak a kontinensen tudták kihasználni, mivel Nagy-Britanniában az ingázóvonatokkal osztoztak a régi, jórészt legfeljebb 100-120 kilométeres sebességre alkalmas pályaszakaszokon.
Most azonban elkészült a 110 kilométer hosszú nagy sebességű szakasz a brit oldalon is, Folkestone-tól egészen Londonig, Londonban pedig befejeződött az új Eurostar-terminál építése is a város északi részén fekvő St. Pancras pályaudvaron.
Sebességi csúcs
A szuperexpresszek eddig a dél-londoni Waterloo állomáson kialakított külön platformot használták, de ennek hátrányai közé tartozott a viszonylag nehéz megközelítés és a létesítmény ideiglenes jellege. A 600 méter hosszú szerelvények egyik vége például kilógott az egyébként modern, üvegszerkezetes tető alól a szabadba, így az ott lévő kocsikba az utasoknak gyakran szakadó esőben kellett felszállniuk.
A végleges átköltözés a St. Pancrasra novemberben lesz, de a keddi bemutató járat - újságírókkal zsúfolva - már ide érkezett, mégpedig rekord idő alatt. A szerelvény 2 óra 3 perc és 39 másodperc alatt tette meg a csaknem 500 kilométeres utat Párizsból, ami sebességi csúcs a két főváros közötti vasúti közlekedésben.
Versenyezni akarnak
A vonatnak, amely helyenként 320 kilométeres sebességgel haladt, 2 óra 15 perc alatt kellett volna célba érnie; a hivatalos menetrendben ez az utazási idő szerepel majd. Ez húsz perccel rövidebb a jelenlegi menetidőnél, és csaknem egy órával rövidebb az 1994-es átadás utáni, több mint 3 órás időtartamnál.
A fejlesztés a brit oldalon összesen 5,8 milliárd fontba (2200 milliárd forintba) került. Az új londoni terminál mellett ebben benne van a nagy sebességű pálya utolsó szakaszának kiépítése, beleértve egy 18 kilométeres vasúti alagútrendszert, amely csaknem egész London alatt átvezet.
A Eurostar brit vezérigazgatója, Richard Brown keddi nyilatkozatában nem titkolta, hogy a cég közvetlen versenyt akar támasztani az olcsó jegyes légitársaságoknak. Ennek részeként egységes jegyrendszert alakítanak, amellyel az ország távolabbi vidékeiről indulók is egyetlen foglalással eljuthatnak a Eurostar célállomásaira.
22 ezer forint
A London és Párizs közötti Eurostar-járatok legalacsonyabb menettérti jegyára turistaosztályon 59 font (22 ezer forint).
A La Manche-csatorna alatti alagutat üzemeltető, brit-francia Groupe Eurotunnel SA vesztesége, adó után, 32 millió euró volt az idei első félévben, harmada az egy évvel korábbi, 105 millió eurós hiánynak. Átalakítások révén jelentősen csökkent az adósságszolgálati teher is: 181 millió euró volt az egy évvel korábbi 245 millió helyett. A bevétel 7 százalékkal 373 millió euróra nőtt.
A Eurostar-vonatok első félévi utasforgalma 5 százalékkal gyarapodott, 3,91 millió utasra, miközben az áruforgalom 14 százalékkal csökkent. Richard Brown, a Eurostar vezérigazgatója kedden azt mondta: reményei szerint 2010-ben már 10 millióan utaznak majd a szuperexpresszen.
Belgium, Hollandia, Németország
Brown szerint az Eurostar legyőzi a légitársaságokat a London és Párizs, illetve Brüsszel közötti utazásban, és a harc rövidesen kiterjed Hollandiára, valamint Németország nyugati felére is. "Amszterdam, Rotterdam és Hága, valamint Németország nyugati fele a következő régiók" - mondta, ahol a Railteam társaság révén a gyorsvasút terjeszkedik, nyit Európa gyorsvasúthálózatának egésze felé.
A Railteamet júliusban hozták létre az európai vasúttársaságok, köztük a francia SNCF és a Deutsche Bahn azzal a céllal, hogy egységesítsék a jegyeladásokat és ezzel könnyebbé tegyék a gyorsvasúthálózaton történő utazást a légiutakhoz képest. A London-Amszterdam közötti utazás ideje a jelenlegi több mint 5 óráról kevesebb mint 4 órára csökken 2008-tól - közölte az Eurostar.