Rögzítették az árakat
A bizottság szerint a vállalat ezzel megsértette az árak rögzítésének uniós tiltását. A bizottsági jelentés azt is megjegyzi, hogy az utóbbi években a VW gépkocsik ára Németországban lényegesen magasabb volt, mint bármely tagországban, kivéve Nagy-Britanniát.
Egymilliárd hatszázmillió márkát vettek ki a fogyasztók zsebéből
"Egy gyártó megpróbálta megszabni a végfelhasználói árakat" - fogalmazott EU-bürokratához illően plasztikus stílusban Michael Tscherny, a bizottság szóvivője. Becslése szerint a német fogyasztók darabonként 4 ezer márkával olcsóbban juthattak volna hozzá az 1996 és 1997 között Németországban eladott 400 ezer Passathoz. A VW hozzállását érzékeltetendő Tscherny elmondta, hogy a versenysértő gyakorlattal az EU vizsgálatának 1999-es megkezdésével hagytak fel.
Sokkal több is lehetett volna
Az EU szabályai szerint az árrögzítés miatt az illető cég teljes árbevételének tíz százalékáig terjedő bírság szabható ki, bár a büntetések a gyakorlatban mindig is lényegesen alacsonyabbak voltak. A Volkswagen forgalma 1999-ben 64,2 milliárd dollár, azaz 74,92 milliárd euró volt, vagyis - elméletileg - akár a 7,5 milliárd eurót is elérhette volna a bírság.
Ami más cégnek talán a véget jelentette volna, az az összeg a VW számára nem volt szokatlan: a cégre tavaly júliusban 90 millió eurós büntetést szabtak ki, ami rekord az Európai Bizottság történetében.
Nehogy má' jól járjanak azok a csupor turisták!
A szabad verseny szabályaihoz a jelek szerint nehezen alkalmazkodó gépjárműgyártó azért kapta azt, mert kényszerítette olaszországi kereskedőit, hogy ne adjanak el autót azoknak a külföldi vásárlóknak, akik azért akarnak Itáliában gépkocsit venni, mert ott olcsóbb, mint saját országukban. Az európai autógyártók egyébként egyedi mentességet kaptak bizonyos trösztellenes szabályok alól, így köthetnek exkluzív márkakereskedői szerződéseket. Ez a kivételezés 2002-ben lejár, és egyáltalán nem biztos, hogy a bizottság annak hatályát meghosszabbítja.