Energiaital-piaci ki mit tud?
A kormány által megszavazott népegészségügyi termékdíj nem elhanyagolható mértékben, 250 Forinttal sújtja literenként a hozzáadott koffeinnel készülő energiaitalok gyártóit, illetve első forgalomba hozóit.
A szabályozásra reagáló gyártók termékeinél az a nagy kérdés, melyik italról mondható el továbbra is, hogy energiaital. Hiszen ha harmadára csökkentik a koffeinszintet, harmadára csökkenhet az élénkítő képesség is, ha új anyagokkal kísérleteznek, mi bizonyítja majd, hogy ugyanaz a hatása?
Magyarországon 2009 óta egy hazai márka, a Hell Energy termékeit veszik le a polcról a legtöbben, akik kedvelik a leginkább tutti-frutti ízben kapható serkentő nedűket. A piacvezető gyártó szeptember elsején rukkolt elő meglepő bejelentésével, miszerint több mint másfél éve tartó termékfejlesztési tevékenységét felgyorsítva, a kormány egészséges életmódra „nevelő” törekvéseivel egyetértve, olyan új terméket dob a piacra, ami nem kényszeríti kompromisszum-helyzetbe a fogyasztókat. Új terméke, a Hell New Generation – amely október elsejétől teljesen kiváltja a „régi” Hellt – a koffeinnél egészségesebb összetevőkkel készül, azonban szinte ugyanolyan ébrentartó hatást képes biztosítani, mint a hozzáadott koffeinnel készülő, régi termék. A Hell „New Generation” részletes receptúrája ugyan titkos, de annyi ismeretes, hogy alkotóelemei a hozzáadott koffein helyett a mate tea és a teobromin, amelyeknek több áldásos hatása is régóta ismert a szakemberek előtt.
“Kormányzati szándéktól függetlenül, minden gyártó feladata, hogy termékeit fejlessze és egészségessé tegye a fogyasztó számára. A Hell Energy üdvözli a kormányzati direktívát, de mi ettől teljesen függetlenül – időt és fáradságot nem kímélve – egy éves kutatómunka után találtuk meg azt a két természetes összetevőt, amelyek kíméletesen fejtik ki hatásukat a szervezetre, mindemellett a felhasználásukkal készülő új energiaitalunk szinte ugyanolyan élénkítésre képes, mint a hozzáadott koffeinnel készült termékünk.” – mondta el Tomas Grosch, a Hell Energy nemzetközi termékfejlesztési és stratégiai igazgatója.
A szakember azt is elárulta, nem tekinthették volna teljesnek a termékfejlesztő munkát, amennyiben nem bizonyosodnak meg arról, a termék szinte teljesen ugyanolyan ébrentartó, élénkítő hatással bír, mint a hozzáadott koffeinnel készült Hell. Emiatt a gyártó egyedülálló klinikai alvásteszten vizsgálta új italának hatását. Az orvosi körülmények között zajló teszt során beigazolódott, hogy az eddigi, hozzáadott koffeinnel készülő, és az új Hell energiaital élénkítő hatása szinte teljesen megegyezik. Vitamintartalma, íze, egyéb összetevői változatlanok maradnak, ahogyan szinte az ára is: a miskolci székhelyű gyártó szerint a Hell New Generation nem lesz szignifikánsan drágább, mint a régi Hell – a maximum 10 százalékra rúgó áremelkedést az új, egészségesebb összetevők teszik indokolttá.
A Hell New Generation október elsejei bevezetését követően Magyarországon már csak az új terméket gyártja szikszói üzemében és forgalmazza a magyar tulajdonú Hell Energy Magyarország Kft, tehát minden jelenleg forgalomban lévő termékének összetétele megújul, köztük a Hell Energy Red Grape-é is. A gyártó reméli, az általuk választott, egészségesebb irányvonal további követőkre talál a jövőben.
A teobromin kémiailag hasonló anyag, mint a koffein, és nagyjából azzal egyező élénkítő hatást is gyakorol szervezetünkre. Fő forrása a kakaóbab és a csokoládé (utóbbiban 0,5-2,7% mennyiségben van jelen) de megtaláljuk a kóladió kivonatában is. A teobromin nem gyakorol negatív hatást az idegrendszerre, így a koffein erőszakos és negatív hatásait mellőzve juttatja energiához a szervezetet. A kávé alkaloidájához képest a teobromin egészségesebb, szívbarát és függőséget nem okozó, alternatív serkentőszer, amelyre nem jellemző a koffein fogyasztása után fellépő egészségtelen pörgés és „kattogás”..