A Képek Ideje - Temps d’Images Fesztivál keretében:

2012.03.07. 13:59 Módosítva: 2012.03.07. 16:03
Ezt a cikket nem az Index szerkesztősége készítette. Bővebben a PR cikkről, mint hirdetési formátumról itt olvashat.
KRÉTAKÖR (Fancsikai/Gulyás/Schilling): Krízis

2012. március 17-18. 16:00
Az előadások után közönségtalálkozó az alkotókkal.

Az előadások napján, a második szünetben minden néző a vendégünk egy szendvicsre és frissítőre.

A Krétakör legújabb, októberben bemutatott, nagy sikerű projektje összegzi és továbbfejleszti a szervezet elmúlt 3 évben szerzett tapasztalatait. A Krízis a Gát család története: az egyes részekben a család három tagját különböző előadóművészeti formákon keresztül ismerhetjük meg.

„A Krízis-trilógia kifinomult, komplex eszköztárával egy sor kellemetlen kérdést firtat, tabutémákról beszél, állásfoglalásra kényszerít. A jp.co.de játékos formában kérdez rá a társadalmi együttélés lehetőségeire, az ember mint társas lény reflexeit szabályozó belső és külső törvényszerűségekre. A Hálátlan dögök a családon belüli fizikai-lelki erőszaktétel változatos formáiról tudósít az opera műfaja révén a lehető legjobban absztrahált-stilizált, vagyis a nézőtől a legmesszebb eltávolított, mégis rendkívül hatásos formában. A papnő a világ megjavíthatóságába vetett naiv hitről, egy zárt és zárkózott kisközösség megreformálási kísérleteiről, az egymást kizáró, s a gyerekekért vérre menő harcot vívó pedagógiai hitvallások összeütközéséről szól.” (Jászay Tamás, Revizor)

[JÁTÉKFILM – jp.co.de]

Az első rész a tizennyolc éves fiú, Gát Balázs álomszerű utazása/felnőtté válási kísérlete. Balázs elhagyja családját, hogy önálló életet kezdjen, de nehezen szabadul a családi és a nemzeti kötelékektől. Egy idegen nagyvárosban 12 önkéntest gyűjt össze, hogy kirobbantsa saját forradalmát. A célja egyszerű: a szabadság megtapasztalása.

Az alkotók a történetet egész-estés kísérleti filmként dolgozzák fel – a film bemutatója Prágában volt egy installáció részeként, a Prágai Quadriennálé INTERSECTION programjában, 2011 júniusában.

Részlet a filmből:

Beszámolók a film prágai bemutatójáról és a projekt Prágában megvalósított verziójáról:
http://7ora7.hu/hirek/fogaskereses-a-kretakor-jp-co-de-installacioja-a-pragai-quadriennalen
http://index.hu/kultur/2011/06/27/praga_jp-co-de/
http://ellenfeny.hu/attunesek/megtortent
http://nol.hu/kult/20110627-a_kortarsak_krizise

[ OPERA – Hálátlan dögök]

A második részben a családfő, a 45 éves gyermekpszichológus Gát Gyula története bontakozik ki kamaraopera formájában. A pszichológus szakterülete a családon belüli erőszak, a gyermekeken elkövetett szexuális abúzus. Egy nap új pácienst hoznak a klinikára, a hétszeres, gyermekeken elkövetett nemi erőszakkal és gyilkossággal vádolt Ádámot. Gát Gyula orvosszakértői pozícióját hamarosan megkérdőjelezi kettejük beszélgetése, ami fölött fokozatosan a páciens veszi át az irányítást. Szürreális folyamat veszi kezdetét, melyben a doktornak szakmai mulasztásairól és családjának széthullásáról is számot kell adnia – önmagának.

„Az előadás autentikusan, szinte már dokumentarista módon hat ránk, Dargay Marcell, aki egy éve vette át a Krétakör zenei vezetését, precízen kiszámolva váltogatja a beszédet az énekkel, megtalálja a helyét a szólóéneknek, a gyerekdalnak és a vonósoknak, melyek a kamarazenei alapban folyamatosan csúsznak át egymásba, illetve váltják egymást. (..) Gulyás Márton a rendező, aki Schilling Árpáddal, a Krétakör művészeti vezetőjével és Schein Gábor költővel együtt jegyzi a darabot. Az alkotók egy percre sem merülnek el a művészieskedésben, így maradnak belül a Brecht nevével fémjelzett Krétakörön.- Tisztelet nekik érte.”(Klaus Kalchschmid)

[SZÍNHÁZ – A papnő]

A trilógia záródarabja az anya, Gát Lilla története. Az egykoron ünnepelt fővárosi színésznő jelenleg egy Budapesttől távoli magyar falu elkötelezett drámapedagógusaként dolgozik. Környezete idegenkedve figyeli sajátos pedagógiai módszereit. Vállalkozása kudarcba fullad: előbb tanártársai, később a falu lakói, majd diákjai, végül saját fia fordul ellene, így el kell hagynia a falut, vissza kell utaznia a fővárosba.

A színházi előadás résztvevőit, 20 diákot, a sepsiszentgyörgyi Osonó Színházműhely bevonásával romániai magyar diákszínjátszó csoportok körében meghirdetett program során választották ki, az előadást pedig innovatív színház-pedagógiai eszközök alkalmazásával hozták létre.

Művészeti vezető: SCHILLING Árpád
Producer: GULYÁS Márton
Produkciós vezető: SÁGODI Ildikó

I.RÉSZ: jp.co.de (film)
Forgatókönyv / Written by: SCHILLING Árpád és FANCSIKAI Péter
Rendező / Director: FANCSIKAI Péter
Operatőr / DoP: RÉV Marcell

II. RÉSZ: HÁLÁTLAN DÖGÖK (opera)
Rendező, dramaturg / Director, dramaturg: GULYÁS Márton
Történet / Story: GULYÁS Márton, SCHILLING Árpád
Producer: GULYÁS Márton
Produkciós vezető / Head of Production: SÁGODI Ildikó
Zeneszerző / Music: DARGAY Marcell
Librettó / Librettist: SCHEIN Gábor
Színész-drámatanárok / Drama-pedagogues: SEREGLEI András, KARDOS János
Zenei korrepetitor / Correpetitor: INCZE Zsóka
Kutatómunka / Material research: MUNK Vera
Pszichológiai szakértő / Psychologist consultant: HEGEDUS Ibolya
Dramaturgiai konzulens / Dramaturgy consultant: Miron HAKENBECK
Hangtechnika / Sound technician: REMBECZKI János
Koreográfus / Choregraphers: VÍG Ágnes, KETTLER Szandra
Szereplők / Performers: Gát Gyula / Doctor Gyula Gát: KOVÁCS István, Gát Lilla: KOVÁCS Annamária, Ádám: MEGYESI Zoltán, Gát Balázs: FEHÉR László, Hajni: KOVÁCS Ráchel, Anna: GODA Sára, Anita: BOJTOS Luca, Laci: KOVÁCS Jonatán, Gabriella: HORVÁTH Dominika
Zenészek / Musicians: Zongora / Piano: DARGAY Marcell, Fafúvós hangszerek / Wind instruments: ABLONCZY Keve, Elektronika / Electroacoustic music: BOLCSÓ Bálint, Accord Quartet: MEZŐ Péter (hegedű / violon), VEÉR Csongor (hegedű / violon), KONDOR Péter (mélyhegedű / viola), ÖLVETI Mátyás (cselló / violoncello)

III. RÉSZ: A PAPNŐ (színdarab)
Író, rendező / Writer, director: SCHILLING Árpád
Producer: GULYÁS Márton
Produkciós vezető / Head of production: SÁGODI Ildikó
Rendezőasszisztens / Assistant to the Director: JUHÁSZ Bálint
Szakmai partner / Professional partner: Osonó Színházműhely (BARTHA Lóránd, DARAGICS Bernadett, FAZAKAS Mihály, MUCHA Oszkár)
Szereplők / Performers: Gát Lilla: SÁROSDI Lilla, Testnevelés tanár / P.E. Teacher: TERHES Sándor, Pap / Priest: BARTHA Lóránd, Gát Balázs: BÍRÓ Kálmán
Diákok / Students: BAJKA Márta, BARTHA Levente Sándor, BOLDIZSÁR Emese, DARÓ Annamária, DIMA Zsolt, DOBONDI Jolán, GÁBOR Kinga Kati, IMRE–MUNTEAN Kikerics Kata, INCZE Eszter, KOMÁN Attila, KORODI Janka, LUKÁCS Erika, MAKSAI Erzsébet, MÁRTON Ágnes, ÖTVÖS István, TANKÓ Tímea Mónika

Kritikák, elemzések, beszámolók a trilógiáról:
http://szinhaz.net/index.php?option=com_content&view=article&id=36182:tragikus-infantilizmus&catid=13:szinhazonline&Itemid=16
http://ellenfeny.hu/szinhazmuveszet/fuggetlenek/stop-kretakor-krizis-trilogia-schilling-arpad
http://www.nepszava.hu/articles/article.php?id=486261#null
http://7ora7.hu/programok/a-papno/nezopont
http://fidelio.hu/szinhaz/hirek/krizis_a_kobon
http://revizoronline.hu/hu/cikk/3742/krizis-trilogia-kretakor-trafo/?cat_id=7&first=0
http://revizoronline.hu/hu/cikk/3743/krizis-trilogia-kretakor-trafo/

Ezt a cikket nem az Index szerkesztősége készítette. Bővebben a PR cikkről, mint hirdetési formátumról itt olvashat.