Erősödik a magyar élelmiszer
A magyar termékek felismerését nagyban segíti, hogy szeptember elsejével kötelező érvényű Magyar Termék rendelet végre tisztázza, hogy a piacon mi minősül valójában magyarnak. A rendelet értelmében Magyar Termék logó már csak azokra az élelmiszerekre kerülhet, melyek esetében az alapanyag magyar, azt itthon dolgozták fel és csomagolták be. Csak olyan fűszerek lehetnek külföldi eredetűek, mint például a só, melyeket itthon lehetetlen előállítani. Ha legalább az alapanyag fele Magyarországról származik, a feldolgozás és a csomagolás itthon zajlik, a termék „hazainak” számít, míg „hazai feldolgozású” terméknél az alapanyag származhat bárhonnan.
A probléma az, hogy bár a kutatások alapján a fogyasztók nagy arányban kedvelik az itthon előállított termékeket, mégis a tényleges vásárlás során kisebb arányban választják azt a sokszor olcsóbb külföldivel szemben.
Azt, hogy miért fontos, hogy a vásárlók a minőségi magyar termékeket vegyék le a polcokról, idén is az egyik legnagyobb – az élelmiszerpiac meghatározó szereplőit tömörítő – szakmai program keretén belül tárgyalták.
A COOP üzletlánc beszállító partnereivel összefogva immár nyolcadik alkalommal szervezte meg a Coop Rally-t, amelynek kezdetek óta legfontosabb célkitűzése a minőségi hazai élelmiszertermelés középpontba állítása. Az idei kétnapos szakmai programon több mint 70 jelentős hazai vállalkozás vett részt, amelyek a hazai élelmiszer-kereskedelmi piacon összesen évi 2000 milliárd Ft-ot kitevő termékértékesítést, és a COOP Csoporttal együtt több, mint 50.000 munkavállalót képviselnek. Az esemény célkitűzéseivel egyetértve, Dr. Fazekas Sándor vidékfejlesztési miniszter fővédőnként személyesen is részt vett a kétnapos szakmai programon.
A hazai élelmiszeripar meghatározó szereplői szeptember 12-14. között a kelet-magyarországi régió 6 meghatározó gyorsan forgó fogyasztási cikkeket gyártó vállalatát, valamint egy Coop logisztikai központot és egy ABC áruházat kerestek fel, ahol gyárlátogatásokon, termékbemutatókon illetve szakmai kerekasztal-beszélgetésen vettek részt.
Fazekas Sándor a kerekasztal-beszélgetésen pozitív változásként említette, hogy amíg korábban a magyar vásárlók mindössze 20 százaléka számított tudatos fogyasztónak, mára ez az arány 50 százalékra nőtt. A miniszter felhívta a figyelmet arra is, hogy mindezzel párhuzamosan a friss felmérések azt mutatják, hogy a magyarok háromnegyede két azonos árú termék közül inkább a magyart vásárolná meg.
A tárcavezető a versenyt értékelve kijelentette, hogy a Coop Rally részeseként egészen más szemmel ismerhette meg a magyar vidék értékeit. „Biztos vagyok abban, hogy ha ilyen alkalmakkor össze tudunk fogni, megtaláljuk a magyar termékeket, innovációt, akkor a magyar vidéket újra fel tudjuk virágoztatni” - fogalmazott Fazekas Sándor.
Tóth Géza, a CO-OP Hungary Zrt. vezérigazgatója a sikeresen lezajlott szakmai programmal kapcsolatban elmondta: „A cél, amelyet nyolc éve kitűztünk, felhívni a figyelmet a minőségi magyar termékekre, máig aktuális. Hiszünk abban, hogy a Coop Rally megerősíti a feldolgozók, a kormányzat és a COOP Csoport együttműködését, ezáltal hozzájárul az ország fejlődéséhez” - tette hozzá a vezérigazgató.