Henrik, Roland, Örkény
13 °C
26 °C
Index - In English In English Eng

Már az álláskeresőkért versenyeznek a cégek

2014.09.22. 11:53 Módosítva: 2014.09.22. 16:46
Ezt a cikket nem az Index szerkesztősége készítette. Bővebben a PR cikkről, mint hirdetési formátumról itt olvashat.
A bővülő munkaerőpiacon új technikákra van szüksége a tehetségeket kereső cégeknek. A saját főzésű sör, a szakmai-képzési lehetőségek vagy a kényelmes iroda épp annyira fontos információ lehet a jó munkaerőért folyó versenyben, mint az iroda elhelyezkedése és a juttatások közzététele – véli Martis István, a Profession.hu vezetője.

– Régóta várt bővülési tendenciák indultak a magyarországi munkaerőpiacon, milyen trendek rajzoldónak ki a Profession.hu tapasztalatai alapján?

Martis István, a Profession.hu vezetője
Martis István, a Profession.hu vezetője

– Az álláspiac alapvetően jó állapotban van. A 2009 és 2013 közötti stagnálás okai között két dinamikát emelnék ki, egyrészt kevés új munkahely jött létre, a cégek és a munkavállalók is óvatosak voltak. A pozitív folyamatok azonban már tavaly elindultak, a cégek bátrabban terveznek, ami a meghirdetett állások számának növekedésében is tetten érhető, mindez pedig az álláskeresők aktivitását is javítja. Idén folyamatosan 30-40 százalékkal több meghirdetett állást regisztráltunk, mint egy évvel korábban.

– Mindez milyen változásokat hozott a cégek oldalán, könnyebben találnak például jó munkatársakat?

– A hiányszakmáknál nincs nagy változás, jó mérnököt, informatikust vagy pénzügyest továbbra is nehéz találni, e területeken nagy a verseny a munkavállalókért. A kereslet és kínálat átalakulásával azonban csökkent az úgynevezett főállású álláskeresők száma: az emberek jobban, könnyebben és gyorsabban találnak állást, de ezzel párhuzamosan a cégeknek többet kell tenniük az igazán jó munkatársak megszerzéséért.

– Hol és hogyan tehetnek többet?

– Azzal a legtöbb vállalat tisztában van, hogy a siker alapfeltétele a megfelelő munkatársi gárda. Azt is egyre többen tudják, hogy a jó emberekért tenni kell, azaz például elengedhetetlen a megfelelő alázat a munkáltató részéről is, illetve invesztálni kell a kiválasztási folyamatba. A lehető legsokoldalúabban be kell mutatni a céget, „el kell adni” az állást.

– Az álláskeresési és -hirdetési technológia is átalakul ezzel párhuzamosan?

– A fejlesztések folyamatosak. A munkaadóknak a korábbinál többet kell mondaniuk magukról, partnereikről, a céges mindennapokról. Ennek egyik első lépése a térképfunkció, hogy a jelentkező még a pályázat beküldése előtt meg tudja ítélni, vállalná-e az adott távolságot a munkába járásnál. Ezen felül fontos, hogy a portál minden platformon, mobil eszközön elérhető legyen, illetve a jelentkezéseket is be lehessen küldeni ilyen formában. Emellett egyre többen vállalják fel azt – a magyar munkaerőpiacon egyébként nem megszokott lépést –, hogy a fizetésről és egyéb juttatásokról is közöljenek információkat. Utóbbit korábban kerülték a hirdetők, mára azonban változik a trend, különösen fontos lehet a béren kívüli juttatások feltüntetése a jelentkezők aktiválásában.

– A cégek érdekeltek lehetnek a fizetések feltüntetésében? Nem rontják ezzel saját alkupozícióikat?

– Nagy csodák nincsenek, a szaktudásnak mindig megvan a piaci értéke, vagyis csupán azáltal, hogy a munkáltató megjelöl egy összeget, még nem tolódnak el a reális piaci határok, feleannyi pénzért biztosan nem kapná meg az adott szakembert. Az ilyen adatok ugyanakkor tisztább képet adnak a cégről, és így többen is nézik meg a hirdetést.

– Mindeközben változott az álláskeresők attitűdje is, megfontoltabbak lettek?

– Sokan közülük egyértelműen – jobban meggondolják, hogy a több hirdetés közül hova küldjék el jelentkezésüket. Az egyik legfőbb befolyásoló tényező, hogy mit tudnak az adott cégről, mennyire tartják vonzónak munkaadóként. A nagy fogyasztói márkáknál ez a benyomás a brand megítéléséből adódik, egy kevésbé ismert cégnél azonban más eszközökre van szükség. El kell mondaniuk, hogy miért jó náluk dolgozni, milyen a piaci helyzetük, mely partnerekkel működnek együtt, milyen fejlődési lehetőségeket kínálnak, milyenek a munkakörülmények. Az érdeklődők ebben a fázisban saját erőből még nem informálódnak a hirdetőkről. A

bemutatkozásra adott a lehetőség, a Profession.hu-n képekkel, videókkal, megszerkesztett felülettel tehetik izgalmassá hirdetéseiket a munkaadók. Van olyan cég, amelyik saját főzésű sörrel, egy másik az emeletek közötti csúszdával vagy éppen tengerentúli képzésekkel reklámozza magát, de hasznos információ az is, hogy milyen ügyfelekkel, márkákkal dolgozik együtt a vállalat.

– Mennyire nyitottak a munkatársat keresők ezekre az új megoldásokra?

– A fogadtatás kedvező, partnereink nagyon nyitottak az újdonságokra. A Profession.hu húszfős ügyfélszolgálattal áll rendelkezésükre a megfelelő hirdetési tartalom kialakítására. Piacvezetőként ez egyfajta edukációs szerepet is jelent számunkra, teljesen más igényei vannak ugyanis azon cégeknek, amelyeknél a felvétel rendszeres és azoknak, amelyek ritkábban keresnek új kollégákat. A cél, hogy a figyelemfelkeltő hirdetés nyomán az érdeklődők az adott cégnél akarjanak dolgozni, részeivé kívánjanak válni a vállalatnak. A statisztikák szerint nagyjából fél perc alatt születik meg az álláskeresőben a döntés, hogy leadja-e jelentkezését.

- A közösségi alkalmazások hogyan épülhetnek be az álláskeresés folyamatába?

– Tíz éve a nyaralás tervezésekor egy katalógusból választhattak az utazók, ma azonban már a vendégek értékelése alapján gyakorlatilag minden részlet könnyedén megismerhető a szálláshelyekről. Ehhez hasonló kezdeményezésünk a Munkatarsaim.hu oldala, amely a valódi munkatársi vélemények alapján mutatja be egy-egy munkahely mindennapjait és az elvárásokat, ami hasznos többlet információt jelent az álláskeresők számára.

– A statisztikák is visszaigazolják e megoldások sikerességét?

– A pontos lokációs adat egy nagyságrenddel emeli a megjelenítések és a jelentkezések számát. Egy budaörsi jelentkező például már a pályázata leadása előtt mérlegelheti, hogy Budapesten belül milyen távolságra hajlandó ingázni. Ezt segíti az alkalmazás, amely az okos telefon helyadatait felhasználva is képes állásajánlatokat feldobni. A több ezer ügyfél sok ezer hirdetésének átalakítása persze időigényes folyamat, de a tendenciák kedvezőek. A lokáció megjelenítése fél, a bérek és juttatások feltüntetése pedig 1-2 éven belül terjedhet el jelentősebben.

– Az állást keresők milyen eszközöket vehetnek még igénybe?

– A Profession.hu „Állást keresek” opcióján keresztül bárki regisztrálhat, jelenleg közel ötezren keresnek így állást aktívan. Az adatbázis zárt és diszkrét platformja pedig 200 ezer adatlapot tartalmaz, ez jelenti az álláskeresés alaplépcsőjét, sok cég ugyanis a hirdetés helyett vagy mellett ezen keresztül keresi leendő szakembereit. Megújult hírlevelünkből minden reggel értesülhetnek a legfrissebb ajánlatokról, amelyekre akár mobiltelefonról is azonnal jelentkezhetnek. A jelentkezésekkel kapcsolatban a cég pozitív imázsának építéséhez járul hozzá, ha a kiválasztási folyamat lezárásával minden jelentkező tájékoztatást eredményéről. A cégeknél jelentkező komoly adminisztrációs teher miatt gyakori, hogy ez elmarad, ez azonban a jelentkezőkben azt az érzetet kelti, hogy „előre lejátszott” hirdetésről volt szó. Mindez persze nem igaz, hiszen egy, a munkaadók számára fizetős felületen csak komoly ajánlatok jelennek meg, a cég jó hírnevének építéséhez azonban fontos ennek elkerülése.

Ezt a cikket nem az Index szerkesztősége készítette. Bővebben a PR cikkről, mint hirdetési formátumról itt olvashat.