Fenntarthatóság, és ami mögötte van: hogyan lehet a fogyasztás egyáltalán pozitív?

2018.06.19. 11:11 Módosítva: 2018.06.19. 16:25
Ezt a cikket nem az Index szerkesztősége készítette. Bővebben a PR cikkről, mint hirdetési formátumról itt olvashat.

A világ második legnagyobb, fogyasztási cikkekel foglalkozó vállalatának munkatársaként gyakran megkérdezik tőlem, hogy milyen érzés abban a kettőségben élni, hogy a munkámmal egyszerre szolgálom a fogyasztás növekedését és a fenntarthatóságot. Sokan úgy tekintünk a világra, mint egy feneketlen kútra, amelynek sosem apad el a vize. A kút azonban kiszárad, méghozzá gyorsabban, mint gondolnánk! – mondja Virgine Helias, a Procter & Gamble Globális Fenntarthatósági Részlegének alelnöke hivatalos LinkedIn oldalán.

A vállalat szerint néhányan felébredtek, és rájöttek arra, hogy az embereknek cselekedniük kell, és új ötletekkel előállniuk, hogy lelassítsák erőforrásaink végleges kimerítését – ez a "fenntarthatóság". Megpróbálni fenntartani az egyensúlyt, ameddig csak lehet. Ez egy értékes cél, az utóbbi időben talán a legértékesebb.

Lehet-e azonban pusztán annyi a végső célunk, hogy fenntartsunk valamit? Tegyük fel magunknak a kérdést: van-e bármiféle mód arra, hogy megállítsuk az erőforrások lemerülését, miközben értéket adunk a rendszerhez? Ez az ölet, ez a kérdés segített a kettősségből kiszakadnom – a merész elképzelés, hogy minél többet fogyasztunk, annál többet adunk vissza. Tehát minél többet fogyasztunk, annál kedvezőbb hatást gyakorlunk a bolygónkra és a társadalomra. Ezt egyszerűen "pozitív fogyasztásnak" nevezzük – magyarázza az alelnök.

üres

A pozitív fogyasztás arról szól, hogy valódi értéket adunk vissza, nem szimplán a károsodást minimalizáljuk, de lehetőség szerint még jobb állapotban hagyjuk a bolygót és a társadalmat, mint amiben előtte volt. A Procter & Gamble víziója, hogy lehetségessé és mindinkább népszerűvé tegye a pozitív fogyasztást a népszerű márkák és a társadalom számára egyaránt.

A vállalat szerint ez nem CSR (társadalmi célú tevékenység) – ez sokkal több, mint üzleti stratégia. A sikeres márkákhoz egy sikeres társadalmon keresztül vezet az út. Ez a lehetőségek megteremtéséről és az újjáéledésről szól. Az egyik nem valósulhat meg a másik nélkül.

Hogyan teszi tehát lehetővé a P&G a pozitív fogyasztást?

"A pozitív fogyasztás megteremtése számunkra elsősorban a termékeinken keresztül valósul meg – tette hozzá Helias. – Azokról a termékekről van szó, amelyek nemcsak hogy csökkentett ökológiai lábnyommal bírnak, de a felhasználók számára is lehetővé teszik, hogy csökkentsék sajátjukat. Azáltal, hogy a környezetre gyakorolt hatás alacsonyabb, pozitív, megerősítő élményt nyújtanak. Ez egy kezdőponttól-végpontig terjedő értéklánc, amely a nyersanyag beszerzéstől a gyártásig terjed. Nemcsak körkörös megoldások fejlesztéséről van szó, ahol nincs hulladék, hanem regeneratív megoldásokról. Például az egyik kínai gyárunkat úgy tervezték, mint egy nyilvános kertet, ahol a kifelé folyó víz tisztább, mint a befolyó."

Szabaduljunk meg az óceánokat szennyező műanyag hulladéktól!

újrahasznosítási folyamat angol.png

Head & Shoulders

Az óceánokat szennyező műanyag hulladék mértéke már drámai szintet ért el. Az Ellen McArthur Alapítvány jóslata szerint, ha továbbra sem teszünk semmit, 2050-re több műanyag lesz a vizekben, mint ahány hal – egyszóval igazán megrázó helyzet alakulhat ki.

Éppen ezért – a Head & Shoulders márka, amely már jól ismert arról, hogy eredményesen szabadítja meg a fejbőrt a korpától – úgy döntött, hogy megszabadul az óceánokat szennyező "korpától" is: a tengereket és a strandokat szennyező műanyag hulladéktól.

Ennek az elhatározásnak köszönhetően kifejlesztették az első újrahasznosítható samponos flakont, amely a tengerpartokon összegyűjtött, műanyag hulladékokból készül.

Hat hónap alatt a vállalat 100 civil szervezettel és 1000 önkéntessel – köztük saját alkalmazottaival – dolgozott együtt, hogy elegendő műanyagot gyűjtsenek össze a franciaországi strandokról. A limitált kiadású samponos flakonokból 150.000 darabot gyártottak le, amelyeket Franciaországban értékesítettek.

"Amint a palackok forgalomba kerülnek, és az emberek újrahasznosítják őket, bezárul a hurok" – mondja az alelnök. – "Nem kerülnek be többé az óceánba, és nem okozunk káros hatásokat. Valójában pozitív hatást fejtünk ki, hiszen eltávolítjuk a műanyagot a tengerpartról és az óceánokból, hogy felhasználjuk őket a flakonok gyártásához. Ha minden márka ugyanígy tenne, talán egy nap megtisztulnának a strandok és az óceánok."

Fairy (Magyarországon Jar)

A P&G új Fairy flakonja szintén jelentős technológiai áttörés, hiszen sikerült megőrizni a flakon átláthatóságát miközben továbbra is 100%-ban újrahasznosított műanyagból állítjuk elő (ebből 10% a strandokról származik). A vállalat legutóbb Máltán, az ENSZ Óceán-konferenciáján bejelentette, hogy piacra dobta a Fairy Ocean műanyag palackok első, limitált kiadását, és ígéretet tett arra, hogy ezt a kezdeményezést több márkára és több országra is kiterjeszti.

Lenor

A Lenor azt tervezi, hogy az átlátszó flakonok esetében már a következő évben megvalósítja az átállást az 50%-ban fogyasztói felhasználás után újrahasznosított anyagok használatára Europában.

Hulladékcsökkentés kevesebb termékkel, valamint zero hulladék visszakerüléssel a hulladéklerakó telepekre

Az elmúlt évtizedben a P&G 50%-kal csökkentette a Pampers pelenka súlyát és csomagolását. A magyar gyárak is jelentős szerepet játszanak a vállalat globális fenntarthatósági céljainak elérésében. A Gyöngyösön üzemelő gyárban Pampers pelenkákat gyártanak, valamint Oral-B és Braun termékeket szerelnek össze, mindezt a legmagasabb környezetvédelmi előírásoknak megfelelve, beleértve a hulladék-újrahasznosítást (nem juttatva semennyit sem a hulladéklerakó telepekre) és a változatos energia-újratermelést. A termelési hulladék egy részéből kartondobozokat készítenek, a másik részét pedig elégetik – az ezáltal keletkezett hőt pedig felhasználják. A csömöri gyár a vállalat egyik legnagyobb női higiéniás termékeket gyártó üzeme, olyan márkák termékeit gyártják itt, mint az Always, a Discreet vagy a Tampax. Ez a gyár volt az első, amely 2007-ben megkapta a Zero manufacturing Waste to Landfill elismerést. A gyárban a termelési hulladék 100%-ából tömörített burkolólapot készítenek, amelyet később az építőiparban használnak fel.

brands.PNG

Forrás és további információ:

https://www.linkedin.com/pulse/responsible-consumption-our-ambition-future-virginie-helias/

Ezt a cikket nem az Index szerkesztősége készítette. Bővebben a PR cikkről, mint hirdetési formátumról itt olvashat.