Etelka, Aletta
3 °C
12 °C
Index - In English In English Eng

Autógyár nem létezik innováció nélkül

2019.12.03. 17:15 Módosítva: 2019.12.03. 17:23
Ezt a cikket nem az Index szerkesztősége készítette. Bővebben a PR cikkről, mint hirdetési formátumról itt olvashat.
A japán autók minőségének titkairól, innovációról és arról, hogy hogyan születnek az új modellek, dr. Urbán Lászlót, a Suzuki vezérigazgató-helyettesét kérdeztük. Arról is beszélgettünk, hogy hogyan látja az autózásban zajló forradalmi változásokat, mit tesznek ehhez hozzá az esztergomi gyár dolgozói és beszállítói.

Ön szerint honnan ered a Japán autók legendás megbízhatósága?

A Suzukinál az innováció nem csak technológiai, hanem a mindennapok újításait és a megfontolt fejlődést előtérbe helyező gondolkodásmód. Ez a mentalitás az új modellek és modellfrissítések fejlesztésén túlmenően gyártástechnológiai innovációkat és a munka hatékonyságát növelő folyamatoptimalizálást is takar. Ez a gondolatiság ösztönözte az innovátor Michio Suzukit, anyavállalatunk alapítóját arra, hogy profilt váltson és szövőszékek után motorkerékpárokat és autókat gyártson.

dr. Urbán László, a Suzuki vezérigazgató-helyettese
dr. Urbán László, a Suzuki vezérigazgató-helyettese

Hogyan jelenik meg mindez Magyarországon?

Az innovációs tevékenységünk lényege, hogy korszerű, fenntartható és biztonságos autókat biztosítsunk a lehető legszélesebb fogyasztói réteg számára. Az a véleményem, hogy autógyár valójában nem létezik innováció nélkül, inkább az a kérdés, hogy ez az újító szellemű fejlesztő tevékenység mikor válik tudatossá azokban, akik művelik. Büszke vagyok arra, hogy a legutóbbi belső innovációs auditunk és felmérésünk szerint a kollégáink mára tisztában vannak azzal, hogy azt, amit a Magyar Suzuki Zrt. fennállása óta nap mint nap teszünk: innováció.

Hogyan születik egy új modell?

A Magyar Suzuki Zrt.-nél a hazai gyártású új modellek és modellváltozatok prototípusainak előállítása és tömeggyártásuk előkészítése valósul meg kísérleti fejlesztés útján. Így volt ez két legfrissebb modellünk, a Vitara és az SX4 S-CROSS esetében is. A kísérleti fejlesztés nem áll meg az új modell létrehozásával: modelljeinket ugyanúgy, mint más gyártók, folyamatosan frissítjük, jelentősen megújítjuk. Mind az új, mind pedig a jelentősen megújításra kerülő modelljeink az anyavállalatunknál végzett, az innováció fogalomkörében alap- és alkalmazott kutatásnak minősülő tervezést követően úgynevezett „design proto”, formájában, azaz „papíron” érkeznek hozzánk több száz mérnöki tervrajz formájában Japánból. Mérnökeink, technikusaink, és az egész MSC munkatársi gárdája ebből hozzák létre a prototípust esztergomi gyárunkban a termelési igazgató vezényletével.

A „design proto” megérkezését követően legalább 2-2,5 év alatt készülnek az első prototípusok – 100-200 gépkocsi –, amelyek kisebb részét Magyarországon, nagyobb részét Japánban tesztelik különböző körülmények között, például klímakamrában, törés kapcsán, üzemeltetés közben. A prototípusként létrehozott járműveket szélsőséges körülmények között, pl. sivatagban vagy a sarkkörön túl is kipróbálják. A visszajelzések és a bonyolult mérési eredmények alapján esztergomi gyárunkban megépülnek a pilot, avagy előszériás gépkocsik a protókhoz képest már jelentősen kisebb darabszámban. Ezek már pontosan ugyanolyanok, mint amik később tömeggyártásra kerülnek, ezeket mutatjuk be – adott esetben még a tömeggyártás megkezdése előtt – a szakújságíróknak is.

Mennyi munkát jelent ez?

Egy-egy modell prototípusfejlesztése, míg eljutunk a sorozatgyártásig, hozzávetőlegesen 2000-2500, a gépsort és technológiát is érintő mérnöki megoldást, többszáz mérnöki és technikusi munkaórát, a gyár összes dolgozójának közös erőfeszítését igényli, és persze sok milliárd forint költséggel, befektetéssel jár.

A fenntartható gyártás és üzemeltetés jegyében az új modellek, illetve modellfrissítések fejlesztése gyakorlatilag folyamatosan zajlik a Suzukinál a piaci trendeknek, igényeknek és a szabályozási környezetnek megfelelően. Magyarországi kollégáink ezt a feladatot a napi gyártási folyamatok hiánytalan ellátásán felül végzik folyamatos párbeszédben és együttműködésben partnereinkkel. Az ő közös munkájuk a garancia a Suzuki által képviselt mentalitás és innovációs gondolatok megtestesülésére a minőségi kivitelezés során.

Milyenek lesznek a jövő Suzukijai?

A környezetbarát és fenntartható járműgyártási törekvések térhódításával összhangban, a Suzuki Motor Corporation jelenleg a hibrid technológia és -modellek fejlesztésére összpontosít. Anyavállalatunk mindemellett együttműködést folytat a Toyotával az elektromos autók bevezetésére az indiai piacon. Így a legtöbb közös projekt a Suzuki legnagyobb piacán valósul meg, de Európában is segítik egymást a japán járműgyártók. A két fél többek között az autonóm vezetési rendszerek kifejlesztésén is dolgozik.

Hisszük, hogy az elektromos autózásé a jövő, ám ennek a jövőnek a kezdete távolabbi, mint hinnénk. Jelenleg nem biztosított a villanyautózás elterjedéséhez szükséges gyártási és infrastrukturális háttér, amelyhez véleményem szerint még hosszú évek munkája szükséges. Ma a teljes iparág ezen a kérdéskörön munkálkodik, sok esetben közös fejlesztések keretein belül, ahogyan azt mi is tesszük.

Suzuki innovacio big

Kapnak szerepet a fejlesztésekben a beszállítóik, vagy nekik tényleg csak a gyártás a dolguk?

A legtöbb Esztergomban gyártott új modell bevezetésével kapcsolatos technológiai fejlesztések a beszállítóinkra is pozitív hatással vannak. A beszállítóinkkal folyamatos egyeztetésben, együttműködésben zajlik egy-egy új modell és modellmegújítás kísérleti fejlesztése, az alkatrészek és az előállításukhoz szükséges szerszámfejlesztéssel együtt. Ez a fajta kölcsönhatás beszállítóinkra is pozitív hatással van, hiszen nekik is fejlődniük kell ahhoz, hogy tartani tudják a Magyar Suzuki által elvárt magas színvonalat.

Ezt a fejlődési folyamatot oktatással is elősegítjük. Hozzávetőlegesen a magyar beszállítóink felét részesítettük már oktatásban, azt követően pedig egy úgynevezett előinnovációs auditban az innovációs menedzsment rendszer szabványa alapján.

Néhány évvel ezelőtt magam is részt vettem egy úgynevezett kaizen – fejlődési lehetőség – feltáró úton Japánban, amelyet anyavállaltunk szervezett – nem először – mintegy tucat magyar beszállítónk számára. Két csoportra osztották a résztvevőket, az egyikben voltak a fém, a másikban pedig a műanyag alapanyagokkal foglalkozó partnereink. A tanulmányút keretei között a Suzuki Motor Corporation lehetővé tette az úton résztvevő beszállítóink számára, hogy az anyacégen kívül a vállalat japán beszállítóihoz is ellátogassanak. Az út során a magyar szakemberek több mint 140 kaizent jegyeztek fel.

A Magyar Suzuki Zrt. rendelkezik a legnagyobb és véleményünk szerint a legjobb beszállítói hálózattal a hazai autógyártók között. Több mint 4500 autóalkatrész érkezik naponta az esztergomi üzembe beszállítóinktól, akiknek 30-40 százaléka hazai vállalat. Ilyenformán a Magyar Suzuki a magyar vállalkozások gyarapodásához is hozzájárul.

Hogyan változnak a gyártási folyamatok?

A három éve indult, többlépcsős esztergomi gyárrobotizáció és gyártásfejlesztés eredményeképpen már most fenntarthatóbbá vált a gyártás és a készülő termékeink is. A projekt keretében a vállalat megvalósította 368 hegesztőrobot hálózatba kapcsolását a ponthegesztési folyamat nyomon követéséhez, illetve olyan kommunikációs hálózatot épített ki, amely képes a strukturált adatfeldolgozásra. A fejlesztésnek köszönhetően így pontosabb és gyorsabb lett a munka. 3-4 percenként 1 karosszéria jön le a gyártósorról. Ehhez mérten hozzávetőlegesen fél órás minőségvizsgálatot jelentett korábban, ha a kollégák találtak egy hibás darabot.

Az okosgyár nem feltétlenül a robotok számának szisztematikus növelését jelenti, ha például a lézeres hegesztésre való áttérés mellett döntünk, akkor a robotok száma valójában nem növekedni, hanem csökkenni fog. Minden évben a főbb innovációs ötletek, irányzatok, és az ezekből fakadó lehetőségek összegyűjtéséhez a gyártás területén dolgozó valamennyi kollégánk segítségét kérjük.

Forradalmi változások zajlanak az autózásban. Hogyan hat ez a gyártókra általában és hogyan a Magyar Suzukira?

Az ipar 4.0, az elektromobilitás, az autonóm vezetési technológiák és a megváltozott szabályozási környezet a járműipar történetének talán legnagyobb és legintenzívebb változását hozzák. A piacok növekedésének lassulása láttán sokan már krízist kiáltanak. Véleményem szerint az autóipar nem válságban, hanem struktúraváltásban van, amelyet a megváltozott szabályozási környezet, és ezek időbeli ütemezése tesz ennyire intenzívvé.

Vállalatunk az 1991-es alapítás óta a japán anyavállalat egyetlen európai gyártóbázisa, mára pedig a kontinens pótalkatrész- és kiegészítőtartozék-ellátó központja is egyben. A modelljeink iránti igények folyamatosak és növekednek, esztergomi üzemünkben stabil munkaerőlétszámmal zajlik a termelés. Mindez egyértelműen bizonyítja a Magyar Suzuki Zrt. stabil pozícióját Magyarországon, illetve jelentőségét a Suzuki Motor Corporation csoport múltjában, jelenében és jövőjében. Nem gondoljuk, hogy ez a helyzet a közeljövőben változni fog.

Ezt a cikket nem az Index szerkesztősége készítette. Bővebben a PR cikkről, mint hirdetési formátumról itt olvashat.