Nyílt hétvége
Valóban nehéz a szigorodó kibocsátási normák miatt új autót venni? Sok márkánál talán igen, a Toyotánál biztosan nem
A kivonásokkal tisztított 2019-es magyarországi újautó piacon újabb hellyel előre lépve harmadikként végző Toyota ugyanis, köszönhetően az EU-s értékesítéseiben a 60%-ot is meghaladó öntöltő hibrid elektromos aránynak könnyűszerrel teljesíti a legtöbb autógyártó számára komoly fejtörést okozó új emissziós határértékeket. Míg számos versenytársa a kínálatából eltűnő modellekkel, szállítási nehézségekkel, netalán a drasztikus áremelés kényszerével küzd, a Toyotánál az idén is sorban érkeznek majd az új modellek, a meglévőekből pedig kitűnő az ellátottság és az elhanyagolható mértékű áremelkedés is csupán az forint-euró árfolyam miatti kiigazításnak tudható be. Az autógyártó ennek megfelelően meglehetősen erősen kezdi az évet, és a most hétvégén, január 24-26. között a Toyota márkakereskedésekben megtartott nyílt hétvégén a kedvezményes évindító ajánlatokon túl egyedi, csak ezen a hétvégén érvényes extra kedvezményekkel várják az ügyfeleket, akik most először próbálhatják ki a C-HR sláger crossover 2,0 literes, 184 lóerős öntöltő hibrid elektromos hajtással kínált változatát is.
A kínálatból eltűnő modellek, szállítási problémák, drasztikus áremelések – a legtöbb autógyártó erre kényszerül az európai piacon, ha el akarja kerülni, vagy legalább mérsékelni szeretné a magas, az új európai szabályozásnak már nem megfelelő flottaszintű károsanyagkibocsátás miatti tetemes büntetéseket. Eközben a prémium márkájával, a Lexusszal együtt Európában immár 20 környezetbarát öntöltő hibrid elektromos modellt kínáló, és az itt értékesített autóinak 75%-át a kontinensen is gyártó Toyota könnyedén megfelel az új, a korábbinál szigorúbb határértékeknek, így a világszintű és európai autóipari zöldülés élharcosaként ismert autógyártó mellett döntő vásárlóknak nem csupán ellátási problémákra nem kell számítania, de az esetlegesen szükséges árfolyamkiigazítástól eltekintve áremelésekre sem. Ez pedig komoly versenyelőnyt jelenthet a piaci pozícióját a tavalyi évben mind világ-, mind európai, mind hazai szinten még tovább javító Toyota számára. Beérett tehát az autógyártó immár több, mint két évtizeddel ezelőtt útjára indított környezetbarát fejlesztési stratégiája, amelynek köszönhetően mára közel 15 millió Toyota és Lexus hibrid rója a világ útjait. A piac legszélesebb, a városi kisautó Toyota Yaristól a Lexus LC szupersportkupéig minden személyautó szegmenst lefedő hibrid elektromos modellportfóliója pedig garancia arra, hogy 2020 sosem látott sikereket hozzon a vállalat számára.
2020: ismét egy év amely a Toyotáé lehet?
2019-ben a Toyota világszinten legfontosabb három modellje jelentkezett vadonatúj generációval. A világ legnépszerűbb személyautója, a Corolla új generációja mindjárt három karosszériaváltozatban (az ötajtós Hatchback, a kombi Touring Sports és a négyajtós Sedan) és két eltérő teljesítményű öntöltő hibrid elektromos hajtással debütált, de hatalmas sikernek bizonyult a világ legkedveltebb SUV-ja, a RAV4, és a világ legnagyobb darabszámban értékesített felső-középkategóriás limuzinja, az Európába 15 év után visszatérő Camry vadonatúj generációja is. Év végén mutatkozott be, a magyarországi Toyota márkakereskedésekben pedig a most hétvégén, január 24. és 26. között rendezett nyílt napokon próbálható ki a C-HR sláger crossover megújult változata, amely immár szintén két eltérő teljesítményű öntöltő hibrid rendelhető.Az év további része is tartogat azonban Toyota újdonságokat: tavasszal érkezik a Toyota Proace City kisáruszállító és Toyota Proace City Verso személyszállító modell – utóbbit sokan a nagycsaládos autóvásárlási támogatási program egyik potenciális favoritjaként tartják számon.
Szintén tavasszal érkezik majd a tavalyi 17 év után feltámasztott sportautó legenda, a Supra 2,0 literes változata. Az értékesítési volumen tekintetében ugyanakkor sokkal fontosabb lesz a Toyota számára legfontosabb európai modellje, az Európában is fejlesztett Yaris ősszel érkező vadonatúj generációja, amely már eddig is a kontinens egyik kedvenc kisautója volt, elsőként meghonosítva a szegmensben a környezetbarát öntöltő hibrid elektromos hajtást. Szintén őszre ígéri a Toyota a RAV4 plug-in hibrid elektromos változatát, amely 65 km-es tisztán elektromos hatótávjával és elképesztő teljesítményével új etalont jelenthet majd a kategóriában. Fontos újdonságok várhatóak még az év második felében a Proace, a Hilux és a Land Cruiser modellek háza táján is, ahogyan vadonatúj generációval jelentkezik a világ első sorozatgyártott hidrogén üzemanyagcellás elektromos autója, a Mirai is – ez ugyanakkor csak azokon a piacokon kerül bevezetésre, ahol már rendelkezésre áll a szükséges töltőhálózat is.
Elképesztő tehát a lendület, amellyel a világ leginnovatívabb és legzöldebb autógyártója megkezdi az új évtizedet, miközben nem kevesebbet ígér, mint hogy 2025-re európai értékesítéseinek akár 90%-át is kitehetik majd a részben vagy teljesen elektromos autók: 70% öntöltő hibrid, 10% plug-in hibrid és 10% akkumulátoros elektromos és hidrogén üzemanyagcellás elektromos arányban. Ezzel a Toyota ismét jócskán elébe megy majd a 2030-ig fokozatosan még tovább szigorodó európai emissziós előírásoknak.