Vajon eddig gondoltunk a takarítókra? Ők azok, akik mindennap eltüntetik a szemetet, felmosnak, fertőtlenítenek. A maguk módján épp a frontvonalban, a legfontosabb fegyverekkel harcolnak a koronavírus ellen is. A társadalmi megítélésük mégsem a legjobb, sokan lenézik ezt a munkát, vagy tudomást sem vesznek róla.
A KSH például 173 foglalkozást vizsgált meg, hogy 1-15 skálán mekkora a presztízsük 5 szempont alapján: mennyit lehet keresni, mekkora hatalom, befolyás jár vele, mennyit kell tanulni érte, mennyire hasznos a társadalom számára, az adott foglalkozás mennyire vonzó vagy divatos manapság. A válaszadók szubjektív megítélése szerint a takarító a legalacsonyabb presztízsű tíz foglalkozásba került. A 163. lett, és csak az utcaseprőt, a szemétszállítót, a szórólaposztót vagy a segédmunkást előzi meg.
– Tavaly óta terveztük, hogy elindítunk egy társadalmi érzékenyítő kampányt, ami arra világít rá, hogy a takarítók munkájukat szinte láthatatlanul végzik, holott a társadalmunk működéséhez elengedhetetlen, amit tesznek. – mondja Kis-Szölgyémi Ferenc a B+N Referencia Zrt. vezérigazgatója. – Hosszú hónapokig folytak az előkészületek, és mire készen lettünk, hazánkat is elérte a COVID-19 fertőzés. De ha valamikor, akkor ma többszörösen igaz, hogy a társadalmi megbecsülés az itthon dolgozó 45 ezer hivatásos takarítónak is jár. Mi 4.100 takarítót foglalkoztatunk, akik ma is helyt állnak a közlekedési eszközök, kórházak, és a rengeteg irodaház takarításával. A társadalom többsége a tisztaságot természetesnek veszi, de az ezt megteremtő embereket nem becsüli meg. „Vedd észre” kampányunkkal szeretnénk megmutatni, hogy másképp is lehet.
Ön bírná ezt a fizikai munkát?
A magyarországi takarítók 1 nap alatt 56.000 km2–t tisztítanak meg, vagyis 2 nap alatt az ország minden négyzetcentiméterét kitakarítják, de például csak a B+N-nél foglalkoztatott takarítók is akkora területet takarítanak ki egy nap alatt, mint egy 1 m széles 5000 km hosszú járda, ami megfelel Budapest – Madrid távnak oda-vissza. – Ez csak két adat abból, ami számszerűen is bizonyítja a munka fizikai voltát és mennyiségét. Amellett, hogy a munkájukat ők is a megélhetésért végzik, vágynak arra, hogy legalább köszönjenek nekik, elismerjék azt, amit elvégeztek. A kampány ezért született meg, hogy észre vegyük őket!
– A takarítók teszik komfortossá a mindennapjainkat. – veti fel Kókai Erika, a B+N marketing igazgatója. – Annyira megszoktuk a körülöttünk levő rendet és tisztaságot, hogy azt egyszerűen adottságnak tekintjük, de nem vesszük észre azt, aki ezt megteremtette. Felelősségünk tenni ennek a szakmának a megbecsüléséért, hiszen, ha ez így marad, hamarosan nem lesz, aki kitakarítja az országot.