Budapesttől Balatonig babzsákkal: 20 éve ülünk Blup!-on, és még mindig kényelmes

2021.07.14. 16:55
Ezt a cikket nem az Index szerkesztősége készítette. Bővebben a PR cikkről, mint hirdetési formátumról itt olvashat.
Tehetünk rá babát, kutyát, mehet kültérre vagy a nappali sarkába, ideális kamaszoknak a lusta magukba süppedéshez, a menő irodáknak mára szinte kötelező eleme: a babzsákfotel örök. Itthon az idén húsz éves piacvezető Blup! márka az eddig eladott babzsákok textilmennyisége alapján már összeköthetné a Budapest-Balaton távot.

A babzsákot 1968-ban találta ki három olasz designer: a Zanotta nevű cég Sacco (zsák) néven kezdte forgalmazni a terméket, ami az azóta eltelt fél évszázadban hatalmas nemzetközi karriert futott be. Itthon a babzsák-történelem az 1980-as évek Barba-fotelével indult, azóta több cég készíti ezeket, de a recept – elvileg – nem változott: jó design, megbízható forma, könnyű kezelhetőség és időtálló anyagok. A gond csak az, hogy talán túl sokan is vágtak bele ebbe a könnyűnek tűnő szegmensbe, pedig a babzsák messze nem csak a varrásról és a kész zsákok megtöltéséről szól.

K4A5796

Annyi vállalkozás sehol sem foglalkozik babzsákfotellel, mint Magyarországon – mondja Lékai Tamás, a piacvezető Blup! ügyvezetője.

A márka története pont két évtizeddel ezelőtt indult, akkor a babzsákkultúra legújabb hulláma még csak kibontakozóban volt itthon. Az akkoriban online marketinggel foglalkozó Lékai Tamás három év után csatlakozott a céghez, de az utóbbi időben már egyedül viszi az üzletet, bevált modellekkel, tartós anyagokkal és sok törzsvásárlóval.

A kezdetekkor sokáig tesztelték és fejlesztették a szabásmintákat, a zipzár-hosszakat, az anyagokat, a töltést, keresték a hibaforrásokat, de a formák gyakorlatilag a kezdetek óta változatlanok. A bevált, tartós megoldásokban hisznek:

Szerencsére jó munkát végeztünk. A meglévő formákban egyetlen változás volt az elmúlt években, húsz év alatt mindössze két új modellt vezettünk be – mondja Tamás.

K4A5670

Az anyagok terén már több teret adnak a kísérletezésnek. Az első példányok annak idején munkaruházati szövetekkel készültek: a hosszú babzsákéletet mi sem bizonyítja jobban, mint hogy még mindig több darab van használatban az első szériákból.

Az indulás után három évvel váltottak professzionális, nemzetközi gyártók anyagaira. Most a beltéri fotelekhez egy szlovén, a kültériekhez egy francia gyártó szállítja a textilt. A varrás a kezdetektől itthon történik, két évtizede egy szigetszentmiklósi varrodával dolgoznak, a kapcsolat ma már baráti köztük.

K4A5890

Tamás egyébként 6 és 12 éves kora között versenyszerűen vitorlázott és ha teheti, ma is hajóra ül. Talán innen is adta magát az ötlet, hogy ma már újrafelhasznált anyagokból – többek között vitorlavászonból, postászsákból és katonai sátorlapból – is készítenek babzsákokat. A fenntarthatóság kérdése egyébként időről időre előkerül náluk, és bár szinte minden a töltetnek használt polisztirolgyöngyök mellett szól, keresik a megoldást a műanyagok kiváltására.

Az utóbbi évek sikere egyértelműen a kültéri kollekció: ezeket a világvezető outdoor-textil gyártójának számító francia Sunbrella* anyagaiból készítik. Az UV-álló és vízlepergető anyagokból varrott zsákok jól bírják a teraszon-felejtést és nemcsak medenceparton néznek ki jól, de lakóautóból előkapva az erdő szélén is. Saját - és persze vásárlói - igények alapján, Noé néven kifejlesztettek egy kisállatok számára ideális típust is: ennek dupla bevonatát könnyen ki lehet mosni, ha esetleg a cicánkkal vagy kutyánkkal egymás mellé húzott babzsákokból néznénk az olimpiát.

K4A5773

A márka 2004-ben nyitotta meg a Dessewffy utcai boltját és annak ellenére, hogy természetesen ma már a webshopon is sokat értékesítenek, a vásárlások fele még mindig a terézvárosi üzletben valósul meg. Sokan bejönnek, megnézik az anyagokat, kipróbálják a foteleket, ezért az üzlet a terveik szerint mindig megmarad majd. Az ügyvezető szerint ez olyan, mint az első bakancs vásárlása előtt:

Amikor már megvan a bejáratott márka és méret, akkor már persze lehet a neten is nézelődni, de az első babzsákfotelt érdemes döntés előtt kipróbálni.

Mivel viszonylag nagy térfogatú tárgyról van szó, problémás a nagyobb távolságokra történő szállítás, így a termékek jelentős része itthon talál gazdára. A (külső és belső) huzatokat viszont bárhová el tudják szállítani, amit aztán a vásárló később megtölt a világ bármelyik részén kapható gyöngyökkel. Jellemzően Angliából, az Egyesült Államokból és Romániából érkezett megrendeléseket teljesítettek így az utóbbi pár évben, de nem ez az egyetlen esély arra, hogy a termékek külföldre jussanak. Volt például olyan vásárlójuk, aki külföldre költözve sem vált meg a bevált foteltől: a budapesti otthon után Bécsbe is követte gazdáit, jelenleg Észak-Angliában van használatban.

A kezdetektől ott vagyunk konferenciákon, fesztiválokon: a komoly- és könnyűzenei koncertek chill-zónájában már szinte kötelező elem a babzsákra huppanás – mondja Tamás. – A Blup! története során voltak igazán megható élményeink is: volt, aki komoly betegségét vészelte át a testéhez formálódó fotelben, de van már olyan magyar kisbaba is, aki konkrétan Blup!-ban született.

Boldog születésnapot kívánunk nekik!

Blup! babzsákfotelek itt

Ezt a cikket nem az Index szerkesztősége készítette. Bővebben a PR cikkről, mint hirdetési formátumról itt olvashat.