Tehetséges magyar fiatalok fejlesztései változtathatják meg a jövőt
A hazánkban tavaly első alkalommal meghirdetett kezdeményezés sikere után a Samsung és az EdisonKids ismét közös ötletelésre, tanulásra és versenyre hívja a 12-18 éves diákokat és tanáraikat.
A 2-6 fős csapatok március 2-ig jelentkezhetnek egy-egy olyan kérdéssel vagy problémafelvetéssel, melyek megoldása a helyi közösség vagy akár az egész világ javát szolgálná. Idén három kategóriában – fenntarthatóság, digitális oktatás, közösség – várják a jelentkezőket.
A Samsung nemzetközi sikereket is elért, Solve for Tomorrow programjára épülő kihívást 2021-ben indították el először Magyarországon, hogy a kreatív gondolkodás és a problémamegoldó készségek fejlesztésén keresztül támogassák a hazai fiatalokat. Már az első évében is olyan izgalmas megoldások születtek, mint például egy egyedi fejlesztésű exoskeleton, egy közösségi kertészkedésre építő mozgalom vagy a végső győztes, a környezettudatos online vásárlást segítő Dioxiday. A fővárosi gimnazistákból álló csapat böngésző bővítménye az online vásárlás során azonnal környezetbarát alternatívákat ajánl, így tudatosságra ösztönözi a felhasználókat. A nyertes csapat szerint hosszabb távon akár a fogyasztói szokásokat is megváltoztathatja egy ilyen megoldás.
A 2022-es kihívásba kiválasztott ötven csapattal március 19-től indul a jövőtervezés folyamata, amelyben szakértők és szakmai mentorok egyaránt segítik a résztvevőket. A programban a diákok fejleszthetik STEM1 ismereteik mellett a kritikai gondolkodásukat, a kreativitásukat és megtanulhatnak csapatban dolgozni. Az első év tapasztalatai alapján a szervezők továbbfejlesztették a képzési folyamatot, melynek fókuszában a jövőtervezői gondolkodás, a kreativitás fejlesztése áll. A diákok ezúttal is megismerkedhetnek a Design thinking módszertannal és a strukturálatlan problémák megoldási lehetőségeivel, melyeket a későbbi tanulmányaik, munkájuk során is alkalmazni tudnak majd. Emellett a csapatokat kísérő tanároknak, munkájuk megkönnyítésére, lehetőségük lesz mentorációs és facilitációs képzéseken is részt venni a verseny ideje alatt. A jelentkezők ezekkel az új készségekkel, tudással felvértezve és a már meglévő lelkesedéssel kezdhetik keresni a megoldásokat. Legyen szó a fenntarthatóság továbbfejlesztéséről, új gondolatokról a digitális oktatásban vagy közösségépítésről, a jövőtervezés során bármelyik elképzelésből valódi megoldás születhet. A cél egy olyan közeg létrehozása, amelyben a problémákra a felnőttek és a fiatalok együtt keresik a megoldást. A folyamat végén a diákok akár önállóan is folytathatják a közös munkát, az „EdisonTanárok” pedig tovább foglalkozhatnak a tehetségekkel és az ő vezetésükkel hosszabb távon olyan tudásmegosztó műhelyek jöhetnek létre, amelyek a kihívás nélkül is képesek segíteni a helyi közösségeket.
Az együttműködésre épülő program ideje alatt a résztvevők több elismert szakértőt is meghallgathatnak az innováció, a jövőkutatás és a fenntarthatóság területéről. A képzések vezetői mellett a zsűriben is prominens szakemberek kaptak helyet. A zsűri elnöke és a kezdeményezés fővédnöke idén is Dr. Meskó Bertalan, Orvosi jövőkutató, aki társaival együtt nemcsak a csapatok értékelésével foglalkozik, hanem részt vesz a jövőtervezői folyamatban is, és ahogy tavaly, idén is tanácsokkal látják el a versenyzőket. A tanév végén a több hónapos közös munkából születő prototípusokkal versenyeznek majd a csapatok. A legjobb csapatok bemutathatják az ötletük lehetséges megvalósítását, amely alapján a zsűri végül győztest hirdet. Az első három helyezett 4,5 millió forint értékben válogathat Samsung eszközök közül, amelyből a csapattagok, és az őket indító iskola egyaránt részesülnek.
Jelentkezés és a pályázat részletes leírása a www.edisonkids.org weboldalon érhető el.
1- (Science, Technology, Engineering, Maths – természettudományok, technológia, mérnöki ismeretek és matematika)