A magyar autósok és a Shell által támogatott nemzetközi programok segítik az erdők megóvását világszerte
Mint ismert, tavaly május óta a Shell ügyfelei számára lehetővé tette, hogy az állomásain vásárolt üzemanyag felhasználásából származó szén-dioxid kibocsátásukat semlegesítsék. Önkéntes alapon, literenként az egyéni vásárlók 6 forinttal, a céges partnerek pedig 4,5 forint + ÁFA összeggel járulhatnak hozzá a többek között erdők megóvásáért és egyéb természetvédelmi célokkal indított projektekhez. A Shell karbonkibocsátást ellensúlyozó szolgáltatása fontos, de korántsem egyedüli kezdeményezés a vállalat ambiciózus célkitűzésének elérésében, amely szerint igazodva a változó társadalmi igényekhez a cég 2050-re nettó zéró kibocsátású vállalattá válik – vagyis amennyi szén-dioxidot kibocsát, annyit meg is köt.
A karbonsemlegesítési program révén befolyó pénzt a Shell olyan programokra fordítja, amelyek rengeteg szén-dioxidot képesek megkötni. A borneói Katingan Mentaya projekt eredményei kivételesen látványosak: a kezdeményezés révén olyan mennyiségű karbonkibocsátást ellensúlyoztak, mintha évi 2 millió autóval, azaz a magyarországi autóállomány közel felével, kevesebb jármű futna az utakon.
Az ilyen projektek azonban korántsem csupán arról szólnak, hogy az üvegház-gázkibocsátást kompenzálják. A természetet megőrző programok mellett számos olyan kezdeményezés van, amely egészségesebb, fenntarthatóbb mezőgazdasági gyakorlathoz, és így megélhetéshez segíti a világ szegényebb részein élőket, miközben javítja a talaj állapotát és segít megőrizni a vizek és a levegő tisztaságát. Vagyis amíg globálisan ezek a programok szén-dioxidot kötnek meg, lokálisan a helyi közösségek megélhetését és életminőségének javulását is támogatják.
Guatemalában például zajlik a Guatemalan Conservation Coast projekt, amelynek célja, hogy mintegy 610 ezer úgynevezett karbonkreditet állítson elő, vagyis hatalmas mennyiségű szén-dioxid megkötését eredményezze. Eközben óvja az érintett természeti területeket, ráadásul a kezdeményezés fenntartható erdőgazdálkodást és ökoturizmust hoz az érintett vidékre, amelynek révén 716 munkahely jött létre a helyi közösségben – ezek közel harmadát ráadásul nők töltik be, amely különösen fontos társadalmi erővel bír a szegényebb országokban.
A perui Cordillera Azul project klímabarát tevékenységek segítségével biztosít alternatív megélhetési forrásokat a helyi embereknek, akik kisvállalkozásaik révén fenntartható agrárgazdálkodásba, és kézműves textilgyártásba kezdtek, miközben 2,5 millió karbonkreditet állítanak elő és 1,6 millió hektárnyi veszélyeztetett erdőt segítenek megóvni, többek között például a fair trade kakaóval és kávéval jelennek meg a piacon – így szerezve kiszámítható jövedelmet.
Mindez ráadásul nem valami távoli dolog: a programhoz mi, magyarok is jócskán hozzátettük a magunkét: a Shell Karbonsemlegesítési Szolgáltatása tavaly májusi indulása óta az autósok és a Shell együtt összesen 44 745 tonna szén-dioxid karbonkompenzálását tudják igazolni. Ez egészen elképesztő mennyiség, amit talán könnyebb elképzelni hőlégballonok formájában. Egy óriási, önmagában is látványos hőlégballonba 1 tonna szén-dioxid fér. Ha ebből 44 745-öt1 látnánk az égen, akkor egyértelművé válna, hogy mekkora eredményt értek el a magyar autósok és a Shell közösen annak érdekében, hogy ellensúlyozzák a szén-dioxid légkörbe jutását és ezzel védjék a bolygót, valamint a jövőnket.
1500–560 m³ méretű hőlégballonnal számítva, amelybe 1 tonna CO₂ tölthető.