Vajon mi kell ahhoz, hogy egy vállalat meghaladja a százéves kort és évről évre egyre sikeresebb legyen? Ennek jártunk utána a német tulajdonú családi vállalkozás, a gumicukrairól ismert HARIBO esetében.
A hátsó konyhától a világhírig
Amikor az alapító, Hans Riegel bonni cukrászmester 1920-ban egy hátsó udvari konyhában gumicukorgyártásra adta a fejét, nem sejthette, hogy egy nemzetközi elismertségű vállalat alapjait teszi le. Indulótőkéje egy zsák cukor, egy márványlap, egy zsámoly, egy rézüst, egy henger és egy tűzhely volt.
A saját recept alapján 1922-ben megalkotott Tanzbären (táncoló medvék) nevű gumicukor olyan nagy népszerűségnek örvendett, hogy a kezdetben még Riegel úr felesége, Gertrud asszony által biciklivel történő kiszállítást 1923-ban egy gépkocsi váltotta fel, amelyen már látható volt a HARIBO felirat.
A Tanzbären figura még nagyobb és karcsúbb volt, mint a mostani Goldbären. A mackók később kisebbek lettek, lábukat rövidebbre formázták, majd 1960-ban Goldbärenre keresztelték át őket. Ezen a néven vált világhírűvé a világ első mackó formájú gumicukra, amely 1967-től áll védjegy oltalom alatt, és amelynek titkos receptjét a HARIBO világszerte több mint 7.000 dolgozója közül körülbelül csak 12-en ismerik. A Goldbärent a könyvnyomtatáshoz, az autóiparhoz vagy a relativitáselmélethez hasonlatosan a világot megváltoztató legfontosabb német találmányok közé sorolják, amelyből mára naponta közel 160 millió szem kerül legyártásra.
Hans Riegel 1945-ös halálát követően fiai, Hans Jr. és Paul vették át a vállalat vezetését. A HARIBO mára összesen 11 országban 17 gyártóüzemmel rendelkezik (ezek egyike a nemesvámosi), és termékeit több mint 120 országban értékesítik. Ráadásul mindezt nehezített pályán vitte véghez, hiszen a vállalat a mai napig családi tulajdonban maradt és fejlesztéseit kizárólag önerőből, külső tőke bevonása nélkül finanszírozza. Így jött létre például az első egyesült államokbeli HARIBO gyár is, amely az idei évtől működik.
Magyar színekben
A HARIBO 2002-ben kezdte meg az erre a célra a Veszprém melletti Nemesvámoson épített 8.000m2-es gyárában a gumicukor termelést. A legelső itthon előállított gumicukor a 2002-ben útjára indított HARIBO Happy-Cola volt, amely a mai napig az egyik legnagyobb kedvencnek számít. Az évek során folyamatosan emelkedett a hazánkban eladott HARIBO termékek mennyisége, a nemesvámosi gyárban alkalmazott gyártási technológiák és az előállított termékek köre is egyre bővült.
A belföldi és külföldi igény 2012-re annyira megnövekedett, hogy az első ütemben épült gyárat kibővítették, amely 2013-tól immár 15.000m2-en termelhet. Napjainkban körülbelül 260 dolgozó közreműködésével közel 50 eltérő receptúrájú termék készül több mint háromszáz féle kiszerelésben a magyar gyárban.
Aki mer, az nyer
A HARIBO már a kezdetektől meghaladta a korát és alkalmazta a legfrissebb technikai újításokat, a húszas évek elején vásárolt automobiltól a Hans Riegel fiai által saját kezűleg megtervezett és kifejlesztett technológiai megoldásokig (Paul Riegel fejlesztett ki például egy azóta is használatos medvecukorcsiga tekercselő gépet).
A vállalat a marketing területén is kereste az új megoldásokat. Ennek eredményeként Németországban az elsők között hirdetett a televízióban az 1950-60-as években, amely nagymértékben járult hozzá a márka népszerűségének megnövekedéséhez. Az újító szellem az itthoni HARIBO-nál is jelen van: a nemesvámosi gyár alkalmazott például az országban elsőként 2014 óta automatizált drazsé technológiát.
A HARIBO töretlenül vezet mind a nemzetközi, mind a hazai gumicukor piacon. Ehhez valószínűleg hozzájárult az elmúlt évszázad alatt felhalmozott tapasztalat és „a minőség mindenekelőtt” mottó szem előtt tartása is. Az egész vállalatra jellemző a folyamatos információáramláson alapuló finomhangolással működő rendszer, amely érinti az automatizálás, a vállalatirányítási rendszerek, a hatékonyságnövelés, minőségbiztosítás és innováció minden formáját, hogy a változó világban, változó gazdasági környezetben a vállalat fejlődése egészséges legyen. Ennek egyik haza példája a 2023-ban átadott 1,1 MW-os visszatáplálás nélküli napelempark is, amely a nemesvámosi gyár energiafogyasztásának kb. 30%-át fedezi.
A körültekintő tervezés, a folyamatos szigorú minőségellenőrzés, a gyártási, szállítási, és értékesítési folyamatok rendszeres optimalizálása, a gondosan megtervezett és kivitelezett kommunikációs és marketing stratégiája mind hozzájárulnak a sikerhez. És természetesen az is, hogy a vállalat a külső hitelezők és részvényesek elvárásaitól mentes környezetben tevékenykedhet. Mindezek eredményeként a HARIBO még a Covid okozta válság idején sem kényszerült arra, hogy dolgozókat küldjön el.
Ízből, játékosságból jeles
Mindez szép és jó, mondhatnánk, de a gumicukor próbája mégiscsak az evés. A HARIBO azonban a hazai piac gumicukorka szegmensének több mint 50%-át uralva ezen a próbán is rendszeresen kitűnően szerepel.
A HARIBO célja, hogy vidám termékeivel derűt és gondtalan gyermeki örömet csaljon felnőttek és gyermekek szívébe egyaránt. Huszonegy éves magyarországi jelenléte alatt felnőtt itthon egy korosztály, akiknek már gyerekkori emléke kötődik a családi vagy baráti körben megosztott gumicukrokhoz, a meglepetés, a játék, a gondtalanság, az összetartozás eme egyszerű, hétköznapi, de mégis mély tartalommal bíró nagyköveteihez.