Sokszor felmerül a kérdés, hogy hány éves kortól tehet egy tanuló államilag elismert nyelvvizsgát? Egyúttal a gyerekeink jövőjének tervezése szempontjából éppolyan fontos kérdés, hogy mely életkor az optimális ahhoz, hogy gyerekeink nyelvvizsgát tegyenek? Pásztiné Fritz Adriennt, a Nagy-Britanniában honos, nemzetközileg is elismert LanguageCert nyelvvizsgák magyarországi képviseletének vezetőjét kerestük meg a kérdéseinkkel.
Mi az a minimum korhatár, amelytől egy diák nyelvvizsgázhat?
Fontos tudni, hogy a nyelvvizsga letételének van egy jogszabály által előírt minimum korhatára, amely szerint abban a naptári évben tehet egy diák nyelvvizsgát, amelyben betölti a 14. életévét. Tehát ha egy vizsgázó-jelölt 2025 decemberében lesz 14 éves, ezt azt jelenti, hogy 2025 januárjában is tehet már nyelvvizsgát annak ellenére, hogy nem töltötte be a 14 éves kort.
Ilyen fiatal korban tudják is teljesíteni a középfokú nyelvvizsga követelményeit?
Általánosságban nem tudok nyilatkozni, csak a LanguageCert nevében, viszont azt meg tudom erősíteni, hogy a LanguageCert nyelvvizsgákon a feladatok jellegéből eredően egész fiatalon is jól tudnak szerepelni a vizsgázók, mivel a feladatok és a kérdések a hétköznapi életből vett élethelyzeteket modelleznek, így a teljesítésükhöz nem feltétlenük van szükség tényszerű tárgyi tudásra vagy speciális témákban való jártasságra. A feladatok véleményalkotás vagy személyes tapasztalatokban gyökerező tartalmi produkció révén általában könnyen megoldhatóak és ily formán jobban emészthetőek a fiatalabb korosztály számára is.
Bár lehetséges és teljesíthető a nyelvvizsga egészen fiatalon is, de mi az előnye egy korábban, fiatalabb korban letett nyelvvizsgának?
Először is statisztikai úton kimutatható, hogy azok a diákok, akik fiatalabb korban megszerzik a középfokú nyelvvizsgát, 14 - 15 éves korban, sokkal nagyobb arányban és sokkal nagyobb sikerességgel jutnak el a felsőfokú szintig és nyelvvizsgáig még a középfokú tanulmányaik befejezése előtt. Természetesen ennek számos pozitív következménye van a vizsgázók életlében, a felsőoktatási felvételi során megszerezhető többlet-pontok számától egészen majd az álláskeresés esélyekig.
Vajon mivel magyarázható ez a jelenség?
Egyértelműen azzal, hogy egy középfokú vizsgán elért sikerélmény számos esetben magasabb motiváltsághoz, újabb nyelvtanulási célok kitűzéséhez és további sikerekhez vezet. Illetve közrejátszik az is, hogy azok a diákok, akik magasabb nyelvi szinttel kezdik a gimnázium első évét, azok magasabb szintű csoportba is kerülnek általában, és ezáltal a rendelkezésre álló óraszám és tanulási időkeret miatt is távolabbi szintekig tudnak eljutni a nyelvtanulásban.
Van-e lehetőség arra, hogy a nyelvvizsgára való jelentkezése előtt egy diák megtudja, hogyan tudna teljesíteni egy írásbeli vagy egy szóbeli nyelvvizsgán?
Természetesen! A vizsgázó-jelöltek egy jelképes, a vizsgadíj töredékét kitevő összegért, online találkozhatnak egy értékelőnkkel egy egyéni konzultációval egybekötött beszédkészség vagy íráskészség próbavizsgára. Ilyenkor a vizsgázókkal megnézzük az írásmintáikat, szimulálunk velük egy szóbeli próbavizsgát, amelyek alapján konkrét, egyénre szabott visszajelzést tudunk adni nekik arról, hogy az adott teljesítménnyel milyen eredményt érhettek volna el az éles vizsgán. Vagy ha éppen arra van szükség, akkor konkrét tanácsokat tudunk megfogalmazni nekik a felkészülés további részéhez.