A számvevőszék csütörtökön hozta nyilvánosságra, hogy az Elysée-palota által az Opinion Way intézetnél 1,5 millió euróért megrendelt 35 közvélemény-kutatás közül legalább 15-öt exkluzív jelleggel közölt a konzervatív napilap és az LCI hírtelevízió.
Az újságírók felháborodásuknak adtak hangot a gyakorlat miatt, magyarázatot követelnek a lap vezetésétől, és "a megrendelésre történő felmérések" közlésének azonnali leállítását követelik. Etienne Mougeotte lapigazgató határozottan cáfolta, hogy a Le Figaróban megjelent volna olyan felmérés, amelyet az elnöki hivatal finanszírozott.
Míg a számvevőszéki jelentés elsősorban a felmérések túl magas árának okait és az ilyen jellegű megrendelés értelmét firtatja, addig az újságírók arra hívták fel a figyelmet, hogy a közvélemény-kutatások egy részét közlés előtt "megkozmetikázták" az elnöki hivatalban.
A France Info hírrádió azt állította: az ügy hátterében Nicolas Sarkozy államfő egyik befolyásos tanácsadója, Patrick Buisson áll, aki egyébként nem tagja az elnöki kabinetnek. A tanácsadó - aki korábban a Le Figarónál és az LCI-nél is dolgozott - személyesen állította össze az Opinion Way felmérésének "irányított kérdéseit". A felmérések eredményét a lapigazgató kapta meg közvetlenül az intézettől, s azt az újságírók is csak a lapban fedezhették fel, a szerkesztőségi értekezleteken soha nem esett szó a közvélemény-kutatásokról - közölte a France Info.
A felméréseket végző intézetet az ellenzék és a centrista Francois Bayrou részéről már többször érte az a vád, hogy túl közel áll a jobbközép kormánypárthoz. Delphine Batho szocialista képviselő pénteken kijelentette, hogy az ügy a hatalom, az intézet és egyes médiumok közti összefonódásra és a közvélemény manipulálásának szándékára világít rá. Az Opinion Way erre úgy reagált, hogy a politikai élet jobb- és baloldaláról egyaránt vannak megrendelőik.