Így nyertem Obamával
További Külföld cikkek
- Georgia 2028-ig felfüggeszti a csatlakozási tárgyalások megkezdését az EU-val
- Németországban őrizetbe vettek egy fiatalkorú férfit, aki terrortámadásra készülhetett
- Vlagyimir Putyin fél megnyomni a piros gombot
- Többezres tüntetések követték a romániai választások eredményét
- A francia kormány teljesíti Marine Le Pen egyik fő követelését
David Plouffe szerint a semmiből indultak az elnökválasztás előtt két évvel Obamával, de mégis nyertek, mert okosan használták az internetet. Barack Obama kampányfőnöke kedd délelőtt Budapesten tartott előadást, a Hotel Kempinsky báltermében. Az előadásra főként üzletemberek és a Fidesz kampánnyal foglalkozó politikusai voltak kíváncsiak, házigazdaként pedig Rogán Antal V. kerületi polgármester köszöntötte Obama kampányfőnökét. Az eseményt a Central European Business Centre szervezte, amelyet Vitézy Tamás vezet, aki a hazai politikában a Fidesz támogatója.
Plouffe másfél órás előadásában egy mellére csiptetett mikrofonnal szórakoztatóan, mosolyogva, teátrális mozdulatokkal magyarázott. Nem árult el semmilyen kampánytitkot, előadásának elemeit már alaposan kielemezték az újságok, de összeszedettsége és nem utolsósorban személyes érintettsége miatt mégis érdekes beszédet tartott. A 41 éves tanácsadó a mai napig Obama körül dolgozik.
Plouffe szerint az Obama-kampány kezdetekor, még jóval a választás előtt két stratégiai döntést hozott a stáb: egyrészt önkéntes civilek tömegére építik a kampányt, másrészt pedig az egész kampánygépezet fő meghajtója (Plouffe szerint a szíve) az internet lesz. A két döntés összefüggött.
Az volt a kiindulópont, hogy Obamának alig volt pénze, és nem voltak gazdag céges támogatói sem, mint az előválasztásokon legfőbb ellenfelének számító Hillary Clintonnak. Ezért közadakozásból kellett összeszednie a kampánypénzt, ami azért is nehéz volt, mert az USA-ban egy magánszemély maximum 2300 dollárral támogathat jelöltet. Összesen 750 millió dollárt szedtek össze mégis, és a pénz nagy része magánszemélyek online felajánlásából érkezett. Sokan adtak kicsi, 50 dollár körüli vagy még csekélyebb összegeket. Összesen 4 millió amerikai adott pénzt, átlagosan 85 dollárt. Obamánál működött a sok kicsi sokra megy elv, sokkal több pénze lett a végén mint republikánus ellenfelének.
Az online kampány alatt 13 millió amerikai adta meg az e-mail címét Obamának, holott az egészet csak egy tízezer címes listával kezdték. Ezt az elképesztő tömeget folyamatosan aktivitásra buzdították: beszéljenek a szomszédaiknak, ismerőseiknek Obama céljairól, arról, hogy ők miért támogatják. Rengeteg felületet fejlesztettek, ahol a választók is üzenhettek egymásnak és a jelöltnek, folyamatosan küldtek ki könnyen megosztható videókat is.
A cél ugyanis az volt, hogy új választókat szólítsanak meg, olyanokat, akik jellemzően nem járnak szavazni. Elsősorban a szegény fiatalokat lehetett így nagy tömegben szavazásra csábítani. Tömegével vettek részt előválasztásokon is olyanok, akik egyébként a felmérések szerint soha életükben nem politizáltak, nem olvasnak újságot, és nem néznek híradót.
Elsősorban ennek a rétegnek a megnyerésére volt nagyon jó eszköz az internet. Az emberek nagy része Amerikában naponta többször is online van, közvetlenül, olcsón, személyre szabottan lehetett őket elérni, ráadásul ők maguk is könnyen továbbadhatták az információkat.
Ehhez folyamatosan frissített, a közösségi oldalak ötleteit használó erős honlap kellett. Plouffe szerint addig érdektelen tömegek körében tették ezzel divatossá a politizálást. Sokat beszéltek róla, és a kampányfőnök szerint ez a legerősebb módszer: a civilek közti szóbeszéd.
Plouffe szerint a személyesség felé kell továbbvinni a hatékony kampányokat. A jövő ezért a netre csatlakoztatható telefonoké, amivel bárhol el lehet majd érni a választókat, és ők címlistájukon keresztül gyorsan növelik majd közösséget.