Dél-koreai hadihajót uszítottak a kalózokra

2010.04.05. 20:04
A dél-koreai vezetés az Ádeni-öbölből átirányította az ország egyik hadihajóját, hogy utolérje a vasárnap elrabolt dél-koreai olajtankert. A hajó sebessége alapján még a szomáliai partok előtt meglepheti a kalózokat, de egyelőre nem világos, hogy pontosan mire készülnek.

Egy dél-koreai hadihajó üldözőbe vette a szomáliai kalózok által az Indiai-óceánon elrabolt óriási dél-koreai olajtankert, írja a BBC. A Samho Dream rakományának értéke megközelítőleg 170 millió dollár (kb. 31 milliárd forint).

A 319 ezer tonna vízkiszorítású jármű Irakból az Egyesült Államokba tartott, amikor vasárnap Kelet-Afrika partjainál rajtaütöttek a banditák. A tankert Haradeere-be, a kalózok legfontosabb kikötőjébe irányították.

A BBC információi szerint a koreai hadihajó elég gyors lehet, hogy még a szomáliai partok előtt utolérje az elrabolt teherhajót. A hajót az Ádeni-öbölből irányították át a tanker feltételezett útvonalának irányába.

Egyelőre nem tudni, hogy mi történne, ha a hadihajó elérné a tankert. A Yonhap hírügynökségnek névtelenül nyilatkozó dél-koreai kormányzati tisztviselő azt mondta, hogy nem tárgyalnak a kalózokkal. A kalózok ellen az Ádeni-öbölhöz küldött harminc nemzetközi hadihajó csak ritkán próbálja erővel visszaszerezni a már elrabolt hajókat.

A holland haditengerészetnek ugyanakkor éppen hétfőn sikerült kiszabadítania egy elrabolt német teherhajót. Egyik fregattjuk helikopteréről tüzeltek a reggel elrabolt MV Taipan hídjára, mielőtt katonák ereszkedtek le a hajóra. Kisebb lövöldözés után sikerült elfogniuk tíz kalózt, a hajó legénységének sikerült elbarikádoznia magát, így sérülések nélkül megúszták az akciót. (Egy kalózveszélyes vizeken áthaladó hajó legénységének felkészüléséről, és biztonsági lehetőségeiről itt olvashat bővebben>>>)

Egyszer kialakult már egy elhúzódó túszdráma, amikor éppen egy éve a kalózok megtámadták a Maersk Alabama teherhajót, amelynek legénysége azonban ellenállt és egy hadihajó is hamar a helyszínre érkezett. A banditák túszul ejtették a teherhajó kapitányát, és egy kis csónakból néztek farkasszemet a hadihajóval, míg végül sikerült kiszabadítani a kapitányt.

A kalózokat a Szomáliában és a környező országokban uralkodó igazságügyi bizonytalanság miatt nehéz bíróság elé állítani, ráadásul legtöbbször a támadás előtt elijesztik őket, ezért a kalózkodást sem tudják rájuk bizonyítani. Ilyenkor a hadihajók legénysége általában elsüllyeszti az elfogott bárkákat, a kalózokat pedig a partokhoz közel vízre teszi.

Az elmúlt években egyre gyakrabban támadó szomáliai kalózok 2010-ben már rekordösszegű, ötmillió dollárnál is magasabb váltságdíjakat tudtak kicsikarni a teherhajók tulajdonosaitól. A fogva tartott legénységet általában nem bántják, a hajóval együtt ők is kiszabadulnak.