Repülő helyett taxival mennek Párizsba

2010.04.17. 22:32
Az izlandi vulkánkitörés miatt az európai országok légi közlekedését megbénítő hamufelhő tönkreteheti a repülőgépek hajtóműveit, az elrendelt légtérzárak miatt pedig utasok tízezrei, köztük magyarok keresnek kétségbeesetten alternatív utazási megoldásokat. A magyar taxitársaságok, a nemzetközi buszjáratok és az autókölcsönzők forgalma is megsokszorozódott az elmúlt napokban.

Miután hétvégére az izlandi vulkánkitörés következtében a magyar
légteret is elárasztó hamu miatt teljes légtérzárat rendeltek el, egyre többen próbálkoznak más módszerekkel elhagyni az országot.

A légtérzárat a legfrissebb információk szerint vasárnap délig fenntartják, így várhatóan még többen próbálkoznak majd busz- és vonatjegyet váltani, autót bérelni, vagy egyszerűen csak hívni egy taxit, ami Párizsba is vállal fuvart.

Taxival országokon át

Vannak, akik kétségbeesésükben vagy csak mert a pénz nem számít, taxival akarnak külföldre utazni. A City Taxinál érdeklődésünkre azt mondták, hogy sokan kérnek árajánlatot tőlük, de kevesen utaznak el végül, pontosabb számokat azonban nem mondtak.

„Minden héten van pár külföldi fuvarunk, de most hétvégén naponta több mint egy tucat ilyen kérést teljesítettünk” - fogalmazott pontosabban
Medgyes Péter a 6x6 taximarketing igazgatója, aki szerint a legtöbben
Lengyelországba, Ausztriába és volt Jugoszlávia utódállamaiba utaznak,
de volt olyan is, aki Párizsba ment taxival. Medgyes Péter szerint
eddig minden kérést sikerült teljesíteniük, hiszen egy ilyen hosszú
fuvar a taxisoknak is jó üzlet, így gyakran többen is jelentkeznek
egy-egy külföldi útra.

A 6x6-nál egy franciaországi út körülbelül 250 ezer forintba kerül, de
a pontos árat a sofőrrel kell megbeszélni, a Citynél kérdésünkre azt
mondták, hogy 100-120 forintot kérnek kilométerenként a távolságtól függően, és persze oda-vissza ki kell fizetni az utat.

Más taxitársaságoknál sincs kialakult gyakorlat a külföldi utak díjtételeire, olyan esetről is hallottunk, amikor egy hatfős társaságot félmillió forintért szállított el egy budapesti cég sofőrje Svájcba.

Autóval, busszal a messzeségbe

Több ismert autókölcsönzőt is megkerestünk, hogy a megváltozott helyzetben mennyien bérelnek náluk külföldi utakhoz autókat. Az Avisnál azt mondták, hogy legalább kétszáz százalékkal nőtt az említett ügyfelek száma, a célországok szerint Norvégiától Horvátországig szinte mindenfelé megugrott a kereslet, míg a Hertz-nél annyit mondtak, hogy jelentős mértékben nőtt a forgalmuk Nyugat-Európa minden országába. A Sixt autókölcsönzőnél azt mondták, hogy az elmúlt napokban növekedett a forgalom, de pontos adatokkal nem tudtak szolgálni.

Az Orangeways nemzetközi buszjárataira is rettenetesen nagy az
érdeklődés, péntek este óta szinte nincsenek szabad helyek a
járataikon. A Volánbusznál szombaton senki nem vette fel a telefont,
de az internetes adatbázis tanúsága szerint holnapra még több európai
nagyvárosba is lehet jegyeket foglalni. Az biztos, hogy a
Volán-Eurolines nem indított új buszjáratokat a légtérzár miatt,
például Párizsba legközelebb hétfőn indítanak buszt.

A vasúton nyújtják a munkaidőt és a vonatokat

A MÁV Startnál azt tapasztalták, hogy a nyugati, észak-nyugati
nemzetközi forgalomban a tavaszi hétvégén szokásos 35-40 százalékos
kihasználtság 80-90 százalékra nőtt, tudtuk meg a cégnél. Egyrészt a
pénztárak, ügyfélszolgálatok meghosszabbított nyitva tartásával, másrészt újabb kocsik beiktatásával próbálják kezelni a helyzetet, de például a Keleti pályaudvar nemzetközi pénztárában így is óriásira duzzadt a várakozási idő a nehézkes foglalási és jegykiállítási rendszer (kézzel írják) miatt.

A többletkocsik beállítása nehézkes, mert egyeztetni kell a többi
érintett ország vasútjaival is. Pénteken hat-nyolc vonat kapott mentesítő ülőkocsikat. Feltehetően ezután is alapvetően az ülőhelyes kapacitást tudják bővíteni, a fekvőhelyest kevésbé. Néhány EC vonaton kívül hosszabb volt az éjszakai Wiener Walzer (Bécs, Zürich), Metropol
(Prága, Drezda, Berlin) és Kálmán Imre (Bécs, München). Szerencsére
Bécs felé - a korábbi évekhez mérve - normál üzemben is elég nagy
kapacitással járnak kétóránként a Railjetek.

Bécs és Svédország közötti utazásokra megemelkedett a forgalmuk, mondta Ácsné Varajti Ildikó, a nemzetközi és belföldi vasúti menetjegyeladást is végző Wasteels utazási iroda ügyvezető igazgatója. Pontos adatokkal nem tudott szolgálni, azonban azt mondta, hogy legalább 20-30 százalékos növekedés szokott lenni, amikor kimaradnak járatok Ferihegyen.

Külföldön már a vonatpénztáraknál is áll a sor

Az MTI beszámolója szerint a repülőgépektől megfosztott utasok külföldön is megrohanták az elérhető alternatív közlekedési eszközöket. A londoni székhelyű Addison Lee taxivállalattól olyan úticélokhoz is kocsit kérnek, mint Párizs, Milánó, Amszterdam vagy Zürich.

Amszterdamban a vasúti pénztárak előtt olyan hosszú sorok alakultak ki, hogy a holland vasúttársaságok már ingyen kávét osztogattak a várakozóknak. Az Eurostar vasúttársaság pénteken ötvenezer utast szállított London, Párizs és Brüsszel között. A rendkívüli helyzetre tekintettel a Thalysra, a francia, a belga és a német vasút közös szuperexpresszére a szokásossal ellentétben akkor is lehet jegyet váltani, ha a járatokon már minden ülőhely foglalt.

A brit komptársaságokat is ellepték a jegyigénylések, az utasok szeretnének átjutni a La Manche-csatorna francia és belga partjaira.