Hetekkel a robbanás előtt hibát találtak az olajfúró platformon

2010.06.21. 10:21 Módosítva: 2010.06.21. 10:48
Az egyik munkás azt állítja, hogy hetekkel a robbanás előtt hibát fedezett fel a Mexikói-öbölben elsüllyedt fúrótorony biztonsági rendszerében. A problémás vezérlőegység kijavításához egy időre le kellett volna állni, ezért szerinte megszakítás nélkül beüzemeltek helyette egy másikat. Ez önmagában még nem felelhet a katasztrófáért, azonban problémát jelzett a kút biztonsági mechanizmusában.

Hetekkel a platform elsüllyedése előtt felfedezett egy hibát a fúrótorony biztonsági rendszerében, állította az egyik munkás a BBC-nek. Tyrone Benton szerint a hibás berendezést nem javították ki azonnal, ehelyett lekapcsolták, és egy másikat kötöttek be a helyére.

Azt nem tudni, hogy ez önmagában mennyire volt felelőtlenség, vagy mennyiben játszhatott szerepet a későbbi eseményekben, de mindenképpen problémát jelzett a kút biztonsági mechanizmusában.

A Mexikói-öbölben történt katasztrófához hasonló esetben a fúrótoronynál működésbe lépne a biztonsági visszacsapó szelep, amely elzárná az olaj útját. A szeleppel ezúttal azonban nem működött megfelelően.

Benton azt állította, hogy a visszacsapó szelep egyik szabályozóegységénél találták a problémát, amelyről a közvetlen főnöke a BP-t és az üzemeltető Transocean vállalatot is emailben értesítette.

A férfi szerint a vezérlőteremből lehetőség volt az egység lekapcsolására, és egy másik beüzemelésére, anélkül, hogy le kellett volna állniuk a termeléssel. A munkás azt mondta, nem tudja, hogy a hibás szabályozóegységet visszakapcsolták-e a katasztrófa előtt. Annyit állít, hogy a berendezés megjavításához ideiglenesen le kellett volna állni a fúrással, miközben minden egyes nap kiesés félmillió dollárba került volna a BP-nek.

A BBC-nek nyilatkozó Tad Patzek professzor, a Texasi Egyetem olajügyi szakértője szerint elfogadhatatlan a késlekedés ilyen esetekben. "Ha bármilyen bizonyítékot találsz, hogy a visszacsapó szelep nem működik megfelelően, akkor bármiáron meg kell javítani" - mondta.

A kút tulajdonosaként a BP azzal reagált Benton állításaira, hogy a Transocean volt felelős a visszacsapó szelep üzemeltetéséért és karbantartásáért. A Transocean szerint sikeresen tesztelték a berendezést a baleset előtt.

Bírálták a biztonsági hiányosságokat

Már korábban is támadták a BP-t a fúrótorony feltételezett biztonsági hiányosságaiért. Az olajkatasztrófa ügyében indított kongresszusi vizsgálatokat felügyelő Henry Waxman demokrata képviselő azzal vádolta a BP-t, hogy pénzügyi tervei érdekében feláldozta a biztonságot. "Úgy tűnik, hogy a BP több olyan döntést is hozott gazdasági megfontolásokból, amelyek növelték egy katasztrófa kockázatát" - mondta.

Tony Hayward, a BP ügyvezetője a kongresszusi meghallgatásán azt mondta, hogy nem látott olyan bizonyítékot, amely alapján valaki is a profitot helyezte a biztonság elé, amennyiben azonban történt ilyen, akkor lépéseket tesznek az ügyben.

A kongresszusban korábban már több kritikát is megfogalmaztak a visszacsapó szeleppel szemben.