Csodaszámba menő kényszerleszállás Oroszországban

2010.09.08. 10:37
Csodát művelt a szakemberek egybehangzó megítélése szerint annak a TU-154 típusú gépnek a személyzete, amely úgy hajtott végre kényszerleszállást a Komi Köztársaságban 72 utassal a fedélzetén, hogy senkinek nem esett baja, és a repülőgép sem sérült meg nagyon, írták szerdán az orosz lapok.

Bravúros kényszerleszállást hajtott végre kedden az orosz Alrosa légitársaság egyik Tu-154-es típusú utasszállító repülőgépe. Az 516-os belföldi járat a jakutföldi Zapolarnij (Sarkkörön túli) városból tartott Moszkvába 72 utassal a fedélzetén, amikor hirtelen felmondta a szolgálatot az áramellátás, a navigációs rendszer, és az összes szivattyú, amely az üzemanyagtartályból a hajtóművekhez juttatja a kerozint.

A Tu-154-es a fák között (Fotók: Komi Rendkívüli Helyzetek Minisztériuma)
A Tu-154-es a fák között (Fotók: Komi Rendkívüli Helyzetek Minisztériuma)

A legközelebbi leszállási lehetőséget egy sok éve elhagyott katonai repülőtér jelentette a Komi Köztársaságban lévő Izsma városka mellet. A töredezett, kátyús kifutópálya azonban mindössze 1200 méter hosszú, miközben a Tu-154-eseknek mintegy 2000 méteres kifutásra van szükségük. Jevgenyij Novoszelov első pilóta sikeresen egyben letette a gépet, igaz dolgát a szerencse is segítette: a kifutópálya végén túlment ugyan - bár alig 100 méterrel - de egy egészen fiatal fenyőültetvénybe szaladt bele, amelynek fácskái lefékezték a gépet, komoly kárt ugyanakkor nem okoztak benne.

Gombát szedtek

A Komszomolszkaja Pravda című lap Igor Oleszovot, az izsmai kultúrház igazgatóját idézve azt írta: "az utasoknak szemmel láthatólag semmi bajuk nem történt, olyannyira hogy miután a sors akaratából egyszerre csak a komi tajgában találták magukat, felhasználták az alkalmat, és elmentek gombászni addig is, amíg továbbmehettek" - mondta az igazgató, akinek kultúrházában átmenetileg elszállásolták őket.

Néhány óra múlva a mintegy 175 kilométerre lévő Uhtába vitték négy helikopterrel az utasokat, ahonnan repülőn folytathatták útjukat Moszkvába. Egyetlen házaspár zárkózott el ettől, ők azt kérték, inkább vonatra rakják őket.

Az utasok csúszdákon hagyták el a gépet
Az utasok csúszdákon hagyták el a gépet

A pilótákat azonnal orvosi vizsgálatra vitték, ahol kiderült, hogy nem fogyasztottak alkoholt, és hogy pszichológiai és fizikai téren egyaránt teljesen egészségesek. A kilencfős személyzet Uhtában marad a baleset kivizsgálásának végéig, írja a flightglobal.com.

42 éve a levegőben

Ez idén az ötödik vészhelyzet volt Tu-154-esekkel: januárban az iráni Mashad városban esett szét egy repülőgép leszállás közben, szerencsére senki nem sérült meg. Áprilisban a Lech Kaczynski lengyel államfőt és kíséretét szállító repülőgép zuhant le Szmolenszk közelében, közel 100 ember vesztette életét. Augusztus 17-én Novoszibirszkben hajtott végre kényszerleszállást egy gép, mert nem tudta kiengedni futóművét, 24-én Krasznodarban szintén kényszerleszállásra került sor, mert 1000 méter magasban füst keletkezett a pilótafülkében. Augusztus 31-én ismét Mashadban kisebb tűz ütött ki a futómű körül, a kényszerleszállásban senki nem sérült meg.

A rendkívüli leszállópálya Izsma város elhagyatott katonai repterén
A rendkívüli leszállópálya Izsma város elhagyatott katonai repterén

A szamarai repülőgépgyárban - ahol a Tu-154-esek készülnek - éppen a napokban fejezték be egy a lengyel elnöki géppel szinte teljesen azonos repülőgép generálozását, amelyet szerdán lengyel küldöttség vesz át, a lengyel vezetés ugyanis kitart a Tu-154 mellett a szmolenszki katasztrófa ellenére is.

A Tu-154-est a Tupoljev tervező intézetben dolgozták ki közepes távolságokra, és először 1968-ban emelkedett a magasba. Szériagyártása 1968 és 1998 között folyt, összesen 935 repülőgépet gyártottak a típusból. 1998-tól az idei évig kis szériában gyártották tovább a gépet Szamarában, a gyártás a tervek szerint idén végleg leáll.