Irkutszkig rohanna az orosz szupervonat
További Külföld cikkek
- Gigantikus pert akasztanak a Netflix nyakába a Jake Paul–Mike Tyson-meccs miatt
- Kiszivárgott egy titkos orosz dokumentum, így osztaná fel a Kreml Ukrajnát a háború után
- Bombaciklon sújtott le az Egyesült Államokra, többen meghaltak
- Csalási és vesztegetési ügy miatt emeltek vádat a világ egyik leggazdagabb embere ellen
- Rendkívül rejtélyes tábornok irányíthatja az észak-koreai katonákat Ukrajnában
Úgy tűnik, teljes mértékben beváltották a reményeket az eddig kiépített nagy sebességű orosz vasútvonalak. A német Siemens által gyártott, 250 km/órás sebességgel száguldó szerelvényeket előbb a Moszkva–Szentpétervár vonalon állították forgalomba 2009 decemberében, majd 2010-ben a főváros és Nyizsnyij Novgorod között is elindultak. A projekt nyereséges, köszönhetően annak is, hogy a Szapszan vonatokra nem érvényesek az alacsonyan tartott hatósági árak.
Az újabb tervek szerint a nagy sebességű vonatok közlekedtetésére alkalmas vonalakat több irányba meghosszabbítanák, illetve nemzetközivé is tennék. Korábban is felmerült a Moszkva–Kijev, illetve a Moszkva–Jekatyerinburg járatok bevezetése a szükséges fejlesztések után, a napokban pedig Vlagyimir Putyin is megerősítette: vannak elképzelések az új szuperrendszer kiépítésre egészen Irkusztkig. A miniszterelnök elmondta, a Szapszanokat a jövőben oroszországi üzemekben szerelhetik össze. "Meg kell teremteni a program gazdasági és infrastrukturális alapjait – magyarázta Putyin –, ami nem kis feladat, tekintettel a vasútvonalak hosszára."
Valentyin Gapanovics, az Orosz Vasutak Nyrt. elnökhelyettese ezzel kapcsolatban megjegyezte, a projekt becsült költsége 2 trillió rubel lenne. Keretei között olyan műszaki megoldásokat alkalmaznának, amelyek lehetővé tennék, hogy a szerelvények akár óránként 300 kilométeres sebességgel száguldjanak keresztül Szibérián.
A forgalomba állított Szapszan vonatok teljes hossza 250 méter, több mint 600 utas számára alkalmasak. A vonatok az orosz széles nyomtávra készülnek, 33 cm-rel szélesebbek, mint a Németországban üzemelő ICE 3-asok. Az orosz nagy sebességű vonat tervezési munkálatait az erlangeni és krefeld-uerdingeni Siemens-székhelyeken végezték el.
A Szapszan Moszkva és Szentpétervár között több mint 411 000 utast szállított az üzem beindulását követő első négy hónapban, és 85 százalékos helykihasználást ért el december és március között. Annak ellenére, hogy az Orosz Vasutak a naponta közlekedő vonatok számát háromról ötre növelte, a foglaltsági szint már áprilisban 84,7 százalékot mutatott. A vonatok a Moszkva és Szentpétervár közötti utat 3:45, a Moszkva és Nyizsnyij Novgorod közöttit 3:55 óra alatt teszik meg.
Moszkva és Irkutszk között még nincs végig nagy sebességű vasútvonal - View Moszkvából Irkutszkig, vonattal in a larger map
Mindeközben Vlagyimir Jakunyin, az Orosz Vasutak Nyrt. elnöke hivatalos blogjában arról írt, a helyi érdekű vasutak utasainak több mint ötven százaléka nem vált jegyet, nem vásárol bérletet. "Amikor bírálnak bennünket, hogy a szerelvények finoman szólva sincsenek jó állapotban, erre is kell gondolni – búslakodott Jakunyin. – Azt, hogy a szolgáltatásért nem fizetünk, de a körülmények miatt panaszkodunk, a legtöbben természetesnek veszik valamiért."