Kína legdrágább vasútvonalát adták át
A beruházás költsége 3,41 milliárd dollár (720 milliárd forint), így egy kilométerre vetítve ez Kína legdrágább vasútvonala. Az ugyancsak költséges Csinghaj-Tibet (Qinghai-Tibet) vasútvonal bekerülési költsége 29 millió jüan volt kilométerenként, míg a most átadott Jicsang-Vancsou (Wanzhou) esetében 60 millió.
Hét éven át ötvenezer ember dolgozott, amíg a rendkívül nehéz terepviszonyok között vezető vonalon elkészültek 159 alagúttal és megépítettek 253 hidat. A Jünnan-Kujcsou (Yunnan-Guizhou) fennsík keleti sarkának hegyes vidékén húzódó vasúti pályán a hidakon és alagutakon vezető szakaszok hossza a teljes vonal mintegy 74 százalékát teszi ki. A "legrendkívülibb" feladat - a körülmények összetettsége, veszélyessége és egyedisége miatt - egy alagút kialakítása volt Csijüe (Qiyue) hegységben. Az építőknek hat évükbe telt, mire végeztek vele.
Az első vonat szerda délelőtt negyed 11-kor indult 900 utasával a Hupej tartományi Enshi (Enshi) város állomásáról Jicsangba (Yichang). A helyszíni beszámolókban megszólaltatott utazók elmondták: míg az egy napos buszút korábban 100 jüanba (3100 forint) került a két város között, most az új vonattal mindössze két óra az utazás, és csak 30 jüant (950 forint) kell fizetni érte.
A vonal végállomása Csungking (Chongqing) szomszédságában van, teljes hossza 377 kilométer. Az egész útra a hírek szerint először csütörtökön indítanak öt vonatot, majd január 11-én beindul a teljes üzem.
Az új vonallal a Csungking és Hupej tartomány székhelye, Vuhan (Wuhan) közötti távolság megtétele az eddigi 22 óráról öt órára csökken. Természetesen az egymástól távoli térségek elérésének ideje rövidül, a hegyek elzárt településein élők számára új lehetőségek nyílnak meg. A szakemberek arra számítanak, hogy az érintett vidékeken, az új helyzetben fejlődésnek indul a mezőgazdaság, az ipar, a turizmus és a kereskedelem.
A hegyvidékek közt vezető vasút megépítésének gondolata feljegyzések szerint 1903-ban, a Csing-dinasztia (Qing) idején már felmerült, de a háborúk és a pénzhiány miatt a terv kivitelezése elmaradt, a gondolat pedig egy időre feledésbe merült. A kínai kormány 1994-ben mérte fel a terepet, és rá tíz évre, 2003 decemberében kezdődött meg az építés. A vasúti pálya elkészültét 2010. augusztus 18-án jelentették be.