Kaczynski pilótái tudtak a ködről
A közölt dokumentumok között szerepel az irányítótoronyban történtek hangfelvételének szó szerinti leirata, amelyből egyértelmű, hogy a diszpécserek az első kapcsolatfelvételkor tájékoztatták a pilótákat: az időjárás miatt a Szmolenszk Szevernij repülőtér nem fogadóképes.
Az elnök gépének pilótafülkéjéből később, az ismételt figyelmeztetésre azt válaszolták: "Megkíséreljük a leszállást, és ha nem lesz (megfelelő) időjárás, teszünk egy második kört".
A gép mintegy tizenöt perccel ezután csapódott a földhöz.
A köd az irányító toronyban elhangzottak szerint váratlanul, alig húsz perc alatt ereszkedett a repülőtérre, az időjárási előrejelzés nem utalt rá. Az alternatív repülőteret, a moszkvai Vnukovót 9.50-kor, vagyis a gép érkezése előtt mintegy negyven perccel jelölték ki.
A MAK január 12-én nyilvánosságra hozott jelentése a lengyel elnöki gép személyzetét tette felelőssé a katasztrófáért, megállapítva, hogy tagjai nem voltak eléggé felkészültek, és lélektani nyomás is nehezedett rájuk, amennyiben a pilótafülkében jelent volt a lengyel légierő főparancsnoka, és tartottak attól, hogy kellemetlen következményekkel járhat, ha kitérnek egy másik repülőtérre.
Lengyelország nem fogadta el teljes egészében a MAK vizsgálatának eredményét, úgy látja, hogy részben a diszpécserek a vétkesek. Az elhunyt elnök ikertestvére, Jaroslaw Kaczynski egyenesen országa kigúnyolásának nevezte a jelentésben foglaltakat.
Vlagyimir Putyin orosz kormányfő a szerencsétlenség okait kutató vizsgálat eredményeinek közzététele után úgy rendelkezett, hogy az állami bizottság vizsgálatát lezártnak kell tekinteni.
Lech Kaczynski lengyel államfő népes kísérettel Katynba (Katinyba) tartott, ahol a második világháborúban a környéken legyilkolt több ezer lengyel hadifogoly előtt akart tisztelegni az ott kialakított emlékhelyen.
A katasztrófa 2010. április 10-én a Szmolenszk melletti Szevernij katonai repülőtér közvetlen közelében történt, a gépen tartózkodó mind a kilencvenhat ember életét vesztette.