Párizsnak a gatyája rámegy Líbiára

2011.03.22. 18:08

Nehéz előre megbecsülni, hogy a líbiai katonai beavatkozás pontosan mennyibe fog kerülni a koalícióhoz csatlakozott országoknak. Franciaországban mindenesetre már elkezdődtek a találgatások arról, hogy az összeg belefér-e a védelmi minisztérium 2011-re tervezett 31 milliárd eurós (8370 milliárd forintos) költségvetésébe.

Brutális költségek

Franciaország a líbiai beavatkozásban eddig elsősorban a Rafale és a Mirage 2000-es harci gépeit vetette be. A francia gépek az akció első három napjában 55 bevetésen 400 órát repültek.

A France Info hírrádió számítása szerint egy Rafale egy repülési órájának költsége 40 ezer euró (10,8 millió forint), a többi harci gép esetében 15-30 ezer euró (4-8 millió forint) között mozog ez az összeg. Ez a gépek normál és nem háborús körülmények közötti használatának átlagos költsége, s ehhez hozzá kell még adni a rakéták és egyéb lőszereket árát is.

A Charles de Gaulle francia atommeghajtású repülőgép-hordozó – amely kedden érkezett meg a líbiai vizekre, fedélzetén mintegy kétezer tengerésszel és 15 harci repülővel – használata bevetési óránként 50 ezer euróba (13,5 millió forintba), egy tengeralattjáróé óránként 10 ezer euróba (2,7 millió forintba) kerül.

Nem csak Líbiában vannak jelen

A rádió összehasonlításképpen az 1999-es koszovói NATO-beavatkozás költségeit hozta fel példaként. Akkor a nyolcvan napig tartó légicsapásokban a nemzetközi koalíció erejének tíz százalékát biztosította Franciaország, ami napi 48 bevetést jelentett. Kérdéses, hogy a jelenlegi védelmi büdzsé mellett képes lenne-e a francia légierő hasonló szerepvállalásra Líbiában.

Francia katonák jelenleg többek között Afganisztánban, Elefántcsontparton, Szomáliában és a Balkánon vesznek részt elsősorban rendfenntartó missziókban. Ezek a külföldi szerepvállalások csak tavaly 900 millió euróba (243,5 milliárd forintba) kerültek.

A költségvetési megszorítások mellett ugyanakkor a háborús részvétel ösztönzően hat az ipari szektorra és a munkahelyteremtésre, ami a közbeszédben nagy vitát kiváltó téma, de adatokkal bizonyítható tény – hangsúlyozta a hírrádió.

A népszerű háború jó reklám a hadiiparnak

A líbiai bevetések nem várt alkalmat jelentenek a több külföldi érdeklődővel is tárgyalásokat folytató Dassault francia repülőgépgyárnak arra, hogy a Rafale bombázók hatékonyságát demonstrálja. Jean-Pierre Maulny, a Nemzetközi és Stratégiai Kapcsolatok Intézetének (IRIS) igazgatóhelyettese szerint Líbia "jó reklámot csinálhat" a Rafale-oknak.

"Tény, hogy a Rafale-okat Afganisztánban is bevetik, de az egy nem túl népszerű konfliktus, ezért a gyártók haboznak a gépekről afganisztáni összefüggésben kommunikálni. Líbiában azonban a nép felszabadítása folyik Moammer Kadhafi igája alól" – mondta a külpolitikai elemző.

A francia hadiipar sikerének tekintett Rafale eddig kereskedelmi szempontból kudarc volt Franciaországnak, miután még egyetlen példányt sem sikerült belőle külföldre eladni, noha február elején Charles Edelstenne, a Dassault elnök-vezérigazgatója arról beszélt, hogy nyolc ország is érdeklődik a repülőgép iránt. Köztük van Brazília, ahol a Rafale-oknak az F-18-asokkal, a Boeingokkal és a Gripenekkel kell versenyezniük.

A francia elnöki hivatal által 2009 végén letárgyalt szerződést azonban Brazília a mai napig nem írta alá. Tárgyalások folynak az Egyesült Arab Emirátusokkal is 60 példány eladásáról, valamint állítólag India, Kuvait, Svájc, Görögország és nem utolsósorban Líbia is érdeklődött a Rafale-ok iránt.