Vilhelmina
10 °C
21 °C

Verseny az osztrák síneken

2011.11.27. 09:24
Popzenekar, humoristák, hőlégballon, ingyensör és ingyenkolbász mutatta a bécsi Westbahnhof hivatalos megnyitóján, hogy ha a kerítés nem is, de a promóció legalább kolbászból van az osztrák fővárosban. Bécs 140 év után rászánta magát, hogy jelentősen átalakítsa és modernizálja a főváros belső vasúthálózatát. Ennek első látványos állomása bécsi nyugati pályaudvar átépítése és átpozícionálása.

Hogy mennyire pezseg a levegő mostanában az osztrák vasút körül, abból is látszott, hogy hoszteszek hada támadta le a rendezvény nézőit és az áthaladó utasokat különböző kedvezményes utazási ajánlatokkal. A kék ruhás hoszteszek az első osztrák magán-vasúttársaság, a Westbahn olcsó útjait kínálgatták a decemberben induló Bécs-Salzburg járatra, a piros ruhás lánykák pedig a hirtelen versenyre kényszerített osztrák állami vasút, az ÖBB riposztként elővezetett kedvezményeivel traktálták a pályaudvaron kavargó embereket.

Az újonnan alakult magán-vasúttársaság, amelyet a Strabag vezérigazgatója és az ÖBB kiugrott személyszállítási igazgatója alapított, különösen szúrja a szemét az állami vasút vezetőinek, hiszen az elmúlt tíz évben nagy állami pénzekből korszerűsített Bécs-Salzburg vonalon indítja első járatait. Ráadásul hasonló színvonalat kínál fele áron, sőt még a dohányzást is megengedi az egyik kocsijában (ez utóbbiért az ÖBB pert is akaszt a Westbahn nyakába, arra hivatkozva, hogy a törvények nem teszik lehetővé a dohányzást a vonat területén).

A verseny tehát még el sem kezdődött, de a harc már dúl az utóbbi tíz évben folyamatosan egyre népszerűbb vasút utasaiért. (Az osztrákok Európa harmadik legtöbbet vonatozó népe; az ÖBB tavaly 460 millió utast szállított.) Az eredmény egyelőre még nem látszik, de mindenképpen érdekes lesz, hiszen Európában ez az egyik első vasútvonal, ahol egy magántársaság ringbe száll az állami vasút mellett az utasok kegyeiért.

A vonat Ausztriában közepes távolságokon lenyomta az autóközlekedést - legalábbis Christian Kern, az ÖBB vezérigazgatója szerint, aki a Westbahnhof átadásán azzal a példával illusztrálta véleményét, hogy a 300 kilométeres Bécs-Salzburg táv a fejlesztéseknek köszönhetően 2 óra alatt áthidalható lesz hamarosan az ÖBB nagysebességű Railjet-ével. Ilyen sebesség autóval csak nagy összegű bírságok bevállalásával érhető el, tette hozzá.

Doris Bures osztrák közlekedési miniszter szerint a pályaudvarok funkciója is átalakult az elmúlt időszakban. Ma már nemcsak állomások, hanem igazi városközpontok, közlekedési csomópontok, találkozási helyek, ahol az emberek bevásárolhatnak, elintézhetik ügyes-bajos dolgaikat, vagy csak egyszerűen megihatnak egy kávét.

A Westbahnhof felújítása és átalakítása az első lépés a bécsi vasúthálózat átszervezésének, melynek a legjelentősebb állomásához két év múlva, a bécsi új főpályaudvar, a Hauptbahnhof átadásakor érnek a bécsiek.

Az átszervezéssel a Westbahnhof veszít a jelentőségéből, valószínű, hogy a nemzetközi járatokat 2014-ben átveszi az elkészülő központi pályaudvar, így két év múlva a Budapestről érkező kocsik is oda futnak majd be, mondta lapunknak Wolfgang Sengelin, a bécsi városháza szolgáltatási és irányítási osztályának munkatársa. A Westbahnhof a nyugat-ausztriai járatok gazdája lesz, és néhány év múlva ide csoportosítják át Bécs harmadik nagy fejpályaudvarának, a Ferenc József pályaudvarának a vonatait is.

A most befejeződött felújítás három évig tartott és 200 millió euróba került, de a vasút a költségeket nagyrészt finanszírozni tudta a pályaudvar környéki területek eladásából vagy bérbeadásából. A felújított műemlék főcsarnok két szomszédot kapott: jobbról egy négy szintes, főleg hátizsákos turistákra koncentráló két csillagos hotel, balról egy ugyanakkora irodaépület veszi közre az egyes vélemények szerint így már csak cipősdobozzá zsugorodott csarnokot. Az új irodaház leglátványosabb eleme egy folyosó, az úgynevezett Wolkenspange, azaz Felhőkapocs, ami négy emelet magasban köti össze a két épületszárnyat.

A pályaudvar területe is összement, megszüntettek számos vágányt - főleg a volt teherpályaudvart -, a felszabaduló területeket pedig eladták ingatlanbefektetőknek, akik valószínűleg lakóépületeket építenek majd oda. A vágányok alatt két szinten egy 17 ezer négyzetméteres új bevásárlóközpont, kereskedelmi centrum épült. A vasút eltüntetése folytatódik, a távolabbi tervek szerint a megmaradt síneket teljesen lefedik, és további épületek kerülnek majd rájuk.

Jelenleg három nagy fejpályaudvar működik Bécsben: a Westbahnhof mellett a Südbahnhof és a Franz-Josefs-Bahnhof fogadja a vonatokat. (Hasonlóan Budapesthez, ahol a szintén égtájakról elnevezett Nyugati, Déli és Keleti fejpályaudvarként működik.) Ezekből az átszervezés után a Westbahnhof marad meg csökkentett kapacitással, a Franz-Josefs a városi és elővárosi (S-Bahn) forgalomra koncentrál majd, a Südbahnhof szerepét szinte teljesen átveszi a főpályaudvar.

Az 1900-as évek vége óta trend az európai nagyvárosokban a központi pályaudvarok építése, hiszen a város más-más részein levő fejpályaudvarokba érkező vonalakat így össze lehet kötni, ami kényelmi és takarékossági szempontból is előnyösebb. Wolfgang Sengelin elmondása szerint Bécsben 10 éve vetődött fel komolyan a gondolat, igaz a téma már 1873 napirenden van.

Akkor azonban a városi tanács keresztbe tett a központi pályaudvar tervének, méghozzá abból a meggondolásból, hogy ha az utazók nem csak egyszerűen átsuhannak Bécsen, hanem kénytelenek leszállni a fejpályaudvaron az átszálláshoz, akkor minden bizonnyal maradnak egy-két napig, és pénzt költenek.

Tervek az első elutasítás ellenére születtek a főpályaudvar megépítésére, sőt az 1910-es években majdnem valóra is váltak, de az elképzeléseket elsodorta a háború.

Bécs pályaudvarai, nagyításért katt a képre (forrás: Wikipédia)
Bécs pályaudvarai, nagyításért katt a képre (forrás: Wikipédia)

Az új főpályaudvar építésébe néhány éve fogtak bele, az építkezés itt is hasonló módon zajlik, mint a Westbahnhofnál: az állomás melletti területeket értékesítik, irodák, lakóházak, kereskedelmi központ épül majd. A Hauptbahnhof elkészül 2014-re, de a kapcsolódó területek beépítése jócskán tovább tart majd, akár egy évtizedig is elnyúlhat.

Itthon is megújul Pest westbahnhofja, főpályaudvarra is van terv

A MÁV tervei között már 40 éve szerepel a Budapesti Központi pályaudvar terve. Mint arról beszámoltunk, az új budapesti központi főpályaudvar egyesítené a három jelenlegi nagy pályaudvar funkcióját.

A Ferencvárosba tervezett létesítmény átmenő pályaudvar lenne, ahol a vonatok tárolása helyett azok tovább közlekednének az ellenkező irányba, hely- és logisztikai problémákat oldva meg ezzel.

A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. szerint azonban a hazai főpályaudvar terve bizonytalan, inkább a jobban előkészített vasúti fejlesztéseket támogatja, mint például a Nyugati pályaudvar felújítását.

A pesti Westbahnhof átépítésének leglátványosabb eleme a vágányok hátrébb helyezése lesz. A sínek 30-35 méterrel kerülnek kijjebb, több helyet hagyva a csarnokban az utasoknak.