New Yorkban nem lesz nagy kóla

2012.09.14. 23:49
Az amerikai város egészségügyi hivatala betiltotta a fél literesnél nagyobb kiszerelésű, cukrozott üdítők árusítását a gyorséttermekben, éttermekben és bárokban. Az üzletekben egyelőre maradhatnak a nagy kiszerelésű üdítőitalok.

A New York-i polgármesteri hivatal a Twitteren jelentette be, hogy 2013 márciusától a város területén nem lehet majd fél literesnél nagyobb kiszerelésű, cukrozott üdítőitalokat árusítani olyan helyeke, ahol ételkiszolgálás is történik. Az éttermekben, sportlétesítményekben, gyorséttermekben, mozikban, utcai standokon és bárokban csak cukormentes üdítőitalokat lehet nagyobb kiszerelésben megvásárolni, de az üzletekben továbbra is megvásárolhatók akár a két és fél literes palackok is.

coke

A CBS News beszámolója szerint a döntést a város egészségügyi tanácsa Michael Bloomberg polgármester támogatásával hozta meg. A fél literes kiszerelésre vonatkozó korlátozás azonban nem jelenti azt, hogy egy személy akár hatvan ilyen palackot is vásárolhasson, ha éppen ehhez van kedve. A tiltás továbbá nem vonatkozik a tejtermékekre és az alkohol tartalmú italokra sem.

A döntés hátterében az elhízás elleni küzdelem áll. New Yorkban minden második felnőtt lakos és minden ötödik óvodáskorú gyermek számít elhízottnak.

A vendéglátóipari egységek képviselői és az amerikai üdítőgyártók szövetsége hónapok óta tudta, hogy a tavaly óta előkészítés alatt járó rendeletet előbb-utóbb megszavazzák és erős ellenkampányt folytattak, mindhiába. "Szomorú, hogy egy kilenc tagú tanács korlátozhatja New York lakosait szabad választásukban" - nyilatkozta az egyik üdítőipari lobbi szóvivője. "Mindenkinek megvan a magához való esze ahhoz, hoigy eldönthesse, mit akar enni vagy inni."

Nem ez az első eset, hogy New York polgármesteri hivatala a polgárok egészségének megőrzése érdekében drasztikus lépéseket tesz. Itt tiltották be a világon először a transz-zsírsavakat tartalmazó ételek forgalmazását és a szórakozóhelyeken és éttermekben való dohányzást is. Bloomberg polgármester szívügyének tekinti a dolgot, saját magánvagyonából becslések szerint eddig 650 millió dollárt költött a különböző dohányzásellenes kampányokra.