Amerikában is leállították a 787-eseket

2013.01.17. 06:41 Módosítva: 2013.01.17. 09:04
A Boeing legnagyobb piaca, Japán után már az Egyesült Államokban sem repülhetnek az elmúlt napokban sorozatosan meghibásodó Boeing 787-esek. A Dreamlinerekből a Boeing eddig ötvenet szállított le, a tilalom miatt már harminc nem repülhet.

Japán után már az Egyesült Államokban sem repülhetnek a Boeing legújabb repülői, a 787-es Dreamlinerek. Ezzel a cég két legnagyobb piacán függesztették fel a gépek üzemeltetését a folyamatos meghibásodások miatt.

Japánban szerda reggel hajtott végre kényszerleszállást egy 787-es, mert az akkumulátorai meghibásodást jeleztek és a pilótafülkében füstszagot éreztek. Ezért ott már szerdán kivonták a forgalomból a gépeket.

A 787-esekből eddig ötven darab állt szolgálatba, ebből 24 Japánban, hat pedig az Egyesült Államokban.

Az amerikai döntés után az indiai és a chilei légitársaság is leállította 787-eseit. Az Air Indiának hat, a chilei LAN légitársaságnak három 787-ese van, azaz így már az eddig leszállított ötvenből 39 repülését függesztették fel. Európában csak a LOT lengyel légitársaságnak van 787-ese, ezt a hétvégén mutatták be Budapesten.

Az utasszállító biztonságosságával kapcsolatban az elmúlt napokban az amerikai és a japán közlekedési minisztérium is vizsgálatot indított, miután a géptípussal a múlt héten négy kisebb váratlan esemény történt.

Bostonban elektromos tűz ütött ki a JAL egyik gépén, másnap ugyanott, ugyanannak a légitársaságnak egy másik Boeing 787-esénél észleltek üzemanyag-szivárgást. Pénteken Japánban az ANA egyik ilyen típusú repülőjének egyik generátoránál olajszivárgást vettek észre, egy másik esetében pedig a pilótafülke szélvédője repedt meg (az öt üvegréteg közül egy sérült meg).

A Boeinghez eddig 800 megrendelés érkezett a 207 millió dollárba kerülő, döntően szénszálas műanyagból készült gépre, amely alacsony tömege és innovatív megoldásai miatt a cég szerint ötödével csökkentheti a légitársaságok üzemanyagköltségeit. Repülőműszaki szakemberek szerint közvetlenül a forgalomba állítás után a legtöbb géptípus esetében fordulnak elő ilyen hibák, amelyeket a gyártó megpróbál a lehető leggyorsabban kiküszöbölni.