Gyorsvasutat térített el a pénzügyminiszter
További Külföld cikkek
- Nagy bajban van Ukrajna, kiürültek a hadikészletek
- Több mint 140 méteres bagettet sütöttek Franciaországban, világrekordot állítottak fel
- Orbán Viktor szövetségesének politikai karrierje egy függőhídon múlhat
- Az Egyesült Államok háborús időkben vesz és ad el Oroszországnak
- Tovább durvul a helyzet, a Hamász rakétákkal támadta az egyik izraeli határátkelőt
Komoly politikai vitába keveredett a brit pénzügyminiszter, George Osborne. Bár tagadja, hogy bármi köze lenne az ügyhöz, többeknek is feltűnt, hogy a Londont Manchesterrel összekötő új gyorsvasút, a HS2 nyomvonala széles ívben kikerüli választókerülete, a cheshire-i Tatton gazdag, konzervatív szavazópolgárok lakta ún. aranyháromszögét, Prestburyt, Wilmslow-t és Alderley Edge-t, írja az amúgy konzervatív Daily Mail
.
Osborne tagadását gyengíti, hogy a konzervatív többségű cheshire-i tanás vezetője, Michael Jones keddi közleményében pont azzal büszkélkedett, hogy a körzet két konzervatív képviselőjének és neki köszönhetően kerülte el a vasútvonal a környéket. „A képviselőik, George Osborne és Edward Timpson, valamint jómagam keményen küzdöttünk, hogy távol tartsuk a vonalat Knutsfordtól és Tattontól. És sikerrel jártunk” – írta.
Bár Jones „a józan paraszti ésszel” érvelt a véglegesített útvonal mellett, az így nem egy egyenes vonal mentén köti össze Londont és Manchestert, hanem a manchesteri reptér előtt széles, kilencven fokos kitérőt tesz. A kerülő a kritikusok szerint 600 millió fonttal (~214 milliárd forinttal) növeli meg a vonal építési költségeit. A Daily Mail jelentése szerint egy korábban javasolt nyomvonal amellett a ház mellett haladt volna el, amit Osborne tavaly januárban 900 ezer fontért (~321 millió forintért) adott el.
Jones közleménye után Osborne sajtósai is aktivizálták magukat. Egyik szóvivője szerint „a tanács kiadott valamit, de aztán korrigálták is a közleményt, amikor rájöttek, hogy hibáztak. Folyamatosan világosság tettük, hogy George [Osborne] sosem akarta befolyásolni a vonalvezetést” – mondta. Jones első közleménye után valóban kiadott egy pontosítást, amely szerint „George Osborne-nak az ég világon semmi beleszólása nem volt a HS2 nyomvonalába”.
Ennek ellentmond, hogy a HS2 vonalat építő társaság tavaly márciusi jelentésében még egy, a véglegesnél keletebbre, Osborne választókörzetén keresztül futó útvonal terve szerepel.
A közlekedési minisztérium mindenesetre kiállt Osborne mellett. „A pénzügyminiszter választókerületén keresztül vezető útvonal tervezésekor ugyanazon elvek szerint jártunk el, mint máshol” – írták. Ezek szerint az első, a választókerületet kettészelő, egyenes útvonal tervét azért vetették el, mert mérlegelték „az útvonal egyensúlyát, az utasok igényeit, a költségeket, a tervezési nehézségeket és a fenntarthatóságot”.