Újra egyenes a felborult óceánjáró
További Külföld cikkek
-
„A pimasz disznó kapott egy rendes pofont, Ukrajna nincs egyedül” – reagáltak a világ vezetői a washingtoni találkozóra
- Vatikáni források szerint hörgőgörcse volt Ferenc pápának
- Volodimir Zelenszkij sietősen elhagyta a Fehér Házat, nem írták alá a megállapodást
- Orbán Viktor a bissau-guineai elnököt fogadta Budapesten
- Túlélte az ellenzék bizalmatlansági indítványát a bukaresti kormány
Tizenkilenc órás munka után kedd hajnalra felállították az oldalára dőlt Costa Concordia óceánjárót az olaszországi Giglio szigeténél – jelentette be reggel 4 órakor Franco Gabrielli, a helyi polgári védelem vezetője. A gigantikus mentési akciót itt követheti élőben > > >
A 114 ezer tonna súlyú, 289 méter hosszú, 35 méter széles óceánjáró alá már korában építettek egy 18 ezer tonnás pódiumot, amire ráfeküdhet a felállított hajótest. A 65 fokos szögben megdőlt hajó vízből kiemelkedő bal oldalára végig acélhuzalokat és láncokat erősítettek, melyekhez harminchat hidraulikus emelőtornyot építettek.

A hajó mozgatását szolgálta a Costa Concordia bal oldalára erősített tizenegy, vízzel teli óriástartály is, amelyek arra szolgáltak, hogy a súlyukkal megbillentsék a hajót. Az előmunkálatok során 4 ezer köbméter vizet és több mint 2 ezer köbméter üzemanyagot is kiszivattyúztak a hajótestből.
A műveletben ötszázan vettek részt, közöttük 120 búvár, 60 logisztikai-biztonsági szakember, 50 mérnök, sőt, 10 tengerbiológus is.
A munka a tervezett 12 óránál hosszabb ideig tartott, mivel hétfő este a hajótestet húzó acélsodronyok beleakadtak a hajó oldalán levő tartályokba. A gigantikus munkálatokat igénylő mérnöki-műszaki beavatkozást a Titan Micoperi olasz–amerikai cég végezte a Costa Crociere hajótársaság finanszírozásával. A költségek már most túllépték a 600 millió eurót (180 milliárd forintot). Franco Gabrielli azt állította, hogy az olasz adófizetőknek egyetlen eurójába sem került a hajóroncs eltávolítása.
A Giglio partjától 150 méterre zátonyra futott hajótestet az a két szikla tartotta, amelyek az ütközéskor szabályosan meglékelték a tengerjárót, amely így megtelt vízzel. A szakértők azt állították: az ősz közeledtével egyre rosszabb időjárás miatt most volt az utolsó lehetőség a roncs „talpra állítására”, egy újabb telet a hajó már nem bírt volna ki.
A Costa Concordia 2012. január 13-án éjjel feneklett meg, amikor a toszkán partok közelében fekvő Giglio szigeténél sziklának ütközött, majd az oldalára fordult. A szerencsétlenségben 32 ember – köztük a hajón zenészként dolgozó magyar Fehér Sándor – életét vesztette, két holttestet a mai napig nem sikerült azonosítani.