Az új reptér Berlin négyes metrója

2014.01.10. 23:04

Az idén júliusban elindul a próbaüzem az új berlini nemzetközi repülőtéren. A beruházást irányító állami társaság pénteki bejelentése szerint július 1-jétől naponta néhány járatot indítanak és fogadnak majd a berlin-brandenburgi Willy Brandt nemzetközi repülőtéren – írja az MTI. A teljes üzem beindításának időpontja továbbra sincs kitűzve, az iparági becslések 2015 második felével számolnak.

Tavaly minden korábbinál több utas fordult meg a jelenleg működő két berlini nemzetközi repülőtéren, a Schönefelden és Tegelen. A reptereket üzemeltető társaság pénteken közölt adatai szerint 2013-ban 26,3 millió volt az utasok száma, ami 4,2 százalékos növekedés az egy évvel korábbihoz képest. Az új reptér forgalmát évi 27 millióra becslik.

Berlinben a város gyorsan növő turisztikai népszerűsége miatt sürgős a repülőtéri kapacitás bővítése. A személyforgalom 2005 óta megduplázódott, csak tavaly egymillióval nőtt. A repülőterek súlyosan túlterheltek, Tegelen például tavaly 19,6 milliós utasforgalmat bonyolítottak le, pedig a hetvenes években épült légikikötőt évi 8 millió utas fogadására tervezték. A harmadik működő repülőteret, Tempelhofot  2008-ban bezárták, és ugyanez vár a Tegelre is, ha végre átadják az új brandenburgi repteret.

A Willy Brandt-repülőteret 2006-ban kezdték építeni, az átadást eredetileg 2011 októberére tervezték. Ezt a tervezőiroda csődje miatt 2012 nyarára halasztották.

Hetekkel az átadás előtt azonban kiderült, hogy újra kellett tervezni és át kell építeni az automatikus tűzvédelmi berendezést.  A hatszintes, 280 ezer négyzetméteres terminálon ugyanis esztétikai okok miatt a füstöt nem a mennyezet, hanem a padló irányába szívják el, ám a berendezés nem felelt meg teszteken. A tervezési és kivitelezési gondok miatt a költségek 4,5 milliárd euróra emelkedtek az első költségvetésben szereplő 2,4 milliárd euróról.