Sámuel, Hajna
18 °C
32 °C

A kínaiak talán rábukkantak a maláj gépre

2014.03.22. 09:17 Módosítva: 2014-03-22 11:26:59

Egy 22 méter hosszú, 13 méter széles úszó tárgy látható a kínai műholdak felvételén. A kínai hatóságok már vizsgálják a képeket, amelyek gyanújuk szerint a március 8-án eltűnt gép maradványát mutathatják. A Boeing 777-es malajziai járata Kuala Lumpurból tartott Pekingbe, fedélzetén 239 emberrel, amikor eltűnt a radarokról.

Az ausztrál tengerbiztonsági hatóság gépei azonban semmit nem találtak a helyszínen. Igaz, mint kiderült, a kínai felvételek még március 18-án készültek.

A gép különös esete kapcsán nem ez az első műholdfelvétel, amelyen az MH370-es járatszámú gépet gyanítják.

Sok a furcsaság

Rutinszerű kommunikációt folytatott a Malaysia Airlines eltűnt Boeing 777-es utasszállító repülőgépének személyzete a légi irányítással, „két furcsaság” kivételével – írta az MTI a The Daily Telegraph szombati száma nyomán.

A tekintélyes brit konzervatív napilap közelebbről nem részletezett forrásokból megszerezte a gép és az irányítás közötti kommunikáció utolsó 54 percének leiratát, és bemutatta repülésbiztonsági szakértőknek.

A szakemberek véleménye szerint a kommunikáció „tökéletesen rutinszerű” volt, két kivétellel. Az első „potenciálisan furcsa” mozzanat helyi idő szerint hajnali 1:07 órakor volt, amikor az első tiszt közölte az irányítással, hogy a gép 35 ezer láb (10 850 méteres) magasságban repült.

A brit lap által kérdezett szakértők szerint ez a közlés felesleges volt, mivel ugyanezt a pilóta hat perccel korábban is jelezte az irányítóknak.

Ráadásul a második, megismételt közlés döntő pillanatban hangzott el, ugyanis éppen 1:07 órakor küldte a Boeing digitális adatközlő rendszere (ACARS) az utolsó automatikus helyzetjelentést a gép állapotáról. A rendszert az ezt követő 30 percben – a jelek szerint szándékosan – valaki működésképtelenné tette.

A másik furcsa mozzanat – amely felvetheti a szándékosság lehetőségét a gép eltűnésével kapcsolatban – a The Daily Telegraph által idézett szakértők szerint az, hogy a kommunikáció megszakadása és a repülőgép ezután észlelt, éles ívű nyugati irányú fordulója éppen akkor történt, amikor a Pekingbe tartó járatot a Kuala Lumpur-i irányítás átadta volna a vietnami Ho Chi Minh-város légiirányítóinak.

A brit lapnak a British Airways légitársaság egy volt pilótája, aki Boeing 777-esekkel repült, azt mondta: ha ő el akarna „lopni” egy repülőt, azt ezen a ponton tenné. Az átadások időszakában ugyanis előfordulhat egy rövid „holttér” a két irányítási szolgálat között, és ez volt az egyetlen olyan pillanat, amikor a malajziai repülőgépet esetleg egyik földi központból sem látták – tette hozzá a volt BA-pilóta.